Viktig informasjon om endringer av eFaktura. Les mer her.
Nettsiden vår blir snart enda bedre Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.
Nettsiden vår blir snart enda bedre
Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.
Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart.
Få full oversikt over bl.a. temperatur, elektriske ovner og eventuelle vannlekkasjer – kun med et par tastetrykk på mobilen. Har du hytteforsikring i Tryg. kan du enkelt bestille Smarthytte som en tilleggsdekning på Min side. Trenger du både hytteforsikring og Smarthytte gjør du dette i vår prisberegner.
Hva er bedre enn en NITO-ingeniør til å teste smarthytteteknologi? For å utvikle fremtidens forsikringsløsninger ønsker Tryg å lære mer om denne teknologien. Les mer og bestill Smarthytte her.
Hva skal testes?
Vi ønsker å beta-teste funksjonen på vår sensorpakke som kommuniserer med HomeGate AiO* og appen Tryg Smart. Som takk for hjelpen beholder du sensorpakken når testen avsluttes.
*HomeGate AiO er en åpen løsning fra norske Safe4 med Next Generation Gateway teknologi som kommuniserer med protokollene Zigbee 2.4 GHz, Bluetooth BLE, W-Mbus – 868 MHz og Z-Wave 868 MHz (EU) ready.
Dette får du
En sensorpakke til en verdi av 4.700 kroner
Delta i et spennende beta-prosjekt knyttet til fremtidens løsninger
Mulighet til å påvirke fremtidige forsikringsprodukter for smarthusteknologi og forebyggelse
Mulighet til å teste smarthusteknologi uten å investere selv
Økt trygghet og bedre kontroll over eiendeler gjennom overvåkning og varsler på temperatur, fuktighet, lekkasjer, røyk og strømforbruk
Mulighet til å bygge på sensorpakken grunnet åpen teknologi
Dette må du gjøre
Som beta-tester må du installere sensorpakken og laste ned appen Tryg Smart. I tillegg må du gi ditt samtykke til datainnhenting og gi tilbakemeldinger på sensorene og appens funksjon.
Samtykke og tilbakemeldinger
For å utvikle gode, relevante produkter trenger vi å innhente data til analyser og ikke minst dine tilbakemeldinger. Du må derfor samtykke til datainnhenting, samt gi tilbakemelding på sensorene og appens funksjon. Det vil bli sendt ut et spørreskjema to ganger i løpet av testperioden som må besvares.
Datainnhenting og personvern
I testperioden vil det hentes ut rådata fra sensorene - vi henter ikke ut sanntidsinformasjon. Dataene vil bli anonymisert og behandlet som sensitiv informasjon, - ingen informasjon vil brukes i relasjon til ditt kundeforhold hos Tryg.
Eksempel på rådata som innhentes er aktiv eller avslått sensor, varslinger, tid, temperatursvingninger, fukt og eventuell strømmåling.
Beta-testen vil vare i 12 måneder, fra juni 2020 – juni 2021.
Kriteriene for å delta
Wifi/Ethernet i fritidsboligen til enhver tid
Strøm tilkoblet HomeGate AiO til enhver tid
Hytteforsikring Ekstra i Tryg
Tilbakemelding via tre spørreundersøkelser i løpet av testperioden
Medlemskap i NITO
NB! Du må selv installere sensorpakken, men vi hjelper deg via telefon om nødvendig. Dersom du har behov for veiledning kan du ta kontakt med Safe4 på 21 93 18 20 eller customercenter@safe4.com.
Spørsmål og svar
All data blir anonymisert. Tryg har ingen mulighet til å identifisere hvem den enkelte bruker er og hvilke sensorer som tilhører den enkelte bruker. Tryg vet ikke hvem som eier de ulike dataene.
Ingen data vil eller kan brukes mot testerne i en skadesituasjon eller med tanke på risikoprising.
Tryg vil kun få data om at en sensor er av, på eller trigget. Eksempel på data kan være om strømmen på smartpluggen går, om vannsensoren har gått av eller lignende. Det er en test av produktene, samt løsningen til Safe4.
I første omgang vil Tryg kun få rådata og ingen sanntidsdata.
Da dette er en test med kun 200 brukere er det begrenset hvor mye data som kan innhentes til analyseformål. Tryg sitt mål med beta-testen er å sjekke interessen for smarthjemløsninger, samt finne ut om dette har en reell verdi for kundene og Tryg.
Testen vil også finne ut av kundenes behov og ønsker.
For å delta i beta-testen må du ha Hytteforsikring Ekstra i Tryg, i tillegg må du ha strøm tilkoblet HomeGate AiO til enhver tid og wifi/ethernet i fritidsboligen. Du forplikter deg til å installere sensorpakken i fritidsboligen, samt svare på tre spørreundersøkelser i løpet av testperioden.
Beta-testen har en varighet på 12 måneder, fra juni 2020 til juni 2021.
Det koster deg ingenting å delta i testen. Som medlem av NITO og kunde i Tryg med Hytteforsikring Ekstra, får du en sensorpakke til en verdi av 4.700, - kroner.
Pakken sendes automatisk til din postadresse fra Elektroimportøren.
Har du ikke mottatt pakken i løpet av syv virkedager etter du fikk bekreftet at du er med i beta-testen, kan du ta kontakt med Elektroimportøren på telefon 22 81 27 70 eller på e-post post@elektroimportoren.no.
Dersom du har noen spørsmål til beta-testen kan du ta kontakt med oss på tlf. 55 17 18 99 mellom kl. 08:00 – 15:30 eller e-post smart@tryg.no.
Når de 12 månedene er gått, beholder du sensorpakken til odel og eie. Hva du velger å gjøre med sensorene etter testen er opp til deg.
Ett av kriteriene for å delta i beta-testen er at du må installere sensorpakken i fritidsboligen din. Dersom du skulle ombestemme deg og ikke ønsker å delta, må du sende alt utstyret i originalpakningen til Tryg Forsikring v/Pris & Produkt, Folke Bernadottes vei 50, 5147 Fyllingsdalen. Frakten må du selv betale.
Dersom du sier opp din «Hytteforsikring Ekstra» hos Tryg, må du sende tilbake utstyret i originalforpakningen. Pakken sendes til Tryg Forsikring v/Pris & Produkt, Folke Bernadottes vei 50, 5147 Fyllingsdalen. Frakten må du selv betale.
Vi samarbeider med den norske smartteknologibedriften Safe4 Security Group. Sensorene som ligger vedlagt i pakken kommer fra Develco Products og HomeGate AiO er fra Onesti Products.
Hvis internett ditt faller ut, bytter HomeGate AiO automatisk over til mobiltelefonnettverket. HomeGate AiO er fremdeles koblet til alle enhetene dine og appen. Tilkobling gjennom mobiltelefonnettverket er bare en sikkerhetskopi-løsning og er ikke ment som en permanent løsning.
Appen heter Tryg Smart, den ligger i både Google Play Store eller App Store.
Søk på «Tryg Smart» i Google Play Store eller App Store for å laste ned appen.
Android-telefoner (4.1 og nyere) og iPhone (iOS 9.0 eller nyere).
All registrering og tilkobling gjøres i appen. Der kan du legge til og administrere brukerkontoer og koder, endre kontaktpersoner, vise hendelser, legge til eller slette enheter, kontrollere temperaturen i hjemmet osv.
Ja, det er ingen begrensninger på hvor mange som kan benytte seg av appen.
Du kan be om nytt passord i Tryg Smart appen ved å trykke på “glemt passord” under login knappen.
Last ned Tryg Smart appen på den nye telefonen og logg inn på din konto, så finner du igjen dine sensorer.
Sentralenheten i systemet er en liten hvit boks, som kan se ut som en ruter. Denne sentrale enheten kalles ofte en gateway eller en hub. Sentralenheten er «hjernen» til ditt smarte hjem, og lar deg fjernstyre de tilkoblede smarthustenhetene dine via en app. Mange smarthjem produkter fra ulike leverandører vil være mulig å kontrollere fra den samme appen, uten behov for flere huber eller apper.
Trenger du hjelp med å få koblet opp HomeGate AiO kan du sende en mail til customercenter@safe4.com eller ringe til 21 93 18 20, så vil de hjelpe deg videre.
For at HomeGate AiO skal kommunisere, må den være koblet til Internett. Du kan velge om du vil bruke Ethernet-kabel eller koble den til via wifi. I tillegg er et SIM-kort (e-sim) lagt til HomeGate AiO som sikkerhetskopi for å sikre at den har muligheten til å kommunisere med alle enheter og appen selv om internett er nede.
Den optimale plasseringen for HomeGate AiO er så nær midten av alle enhetene som mulig. Hvis HomeGate er plassert sentralt i huset, er det lettere å motta et signal fra alle enhetene uten å bruke en repeater. Vi anbefaler imidlertid at HomeGate er koblet med Ethernet-kabelen til ruteren din. Hvis det er store avstander, eller hvis det er dårlig signal til en enhet på visse steder, må du legge til en repeater for å forsterke signalet. Enheter som eksempelvis smartplugg eller en innendørs sirene vil fungere som en repeater.
Hjemmesentral (Homegate AiO), røyksensor, vannsensor, smartkontakt og fuktsensor. I tillegg er det vedlagt en EMI Norwegian HAN-plugg som viser en oversikt over strømforbruket som er valgfritt om man ønsker å installere.
Sensorene er ikke koblet opp mot en alarmsentral i betatesten. I første omgang vil Tryg Smart appen sende deg statusoppdateringer og varslinger, samt vise deg sensorens status. For eksempel om en sensor er online eller offline, temperatur og batteri.
Når du skal installere sensorene skal du alltid benytte installasjonsveiledning som du finner i Tryg Smart appen. Dette henger sammen med at ulike leverandører har laget sitt eget oppsett mot HomeGate AiO, så det er ulike måte parre sensorene mot Hjemmesentralen.
Du har to forskjellige alternativer:
QR-kode: Hvis du har emballasjen, kan du prøve å skanne QR-koden på den. Hvis du ikke har QR-koden eller ikke kan skanne den, kan du klikke teksten under kamerabildet hvor det står: Klikk her for å legge til ny enhet uten skanning av QR-kode. Finn serienummer på enheten eller emballasjen og skriv det inn.
Manuell tilkobling: Når du velger alternativet for manuell tilkobling, blir du guidet gjennom en manuell prosess for å sammenkoble enheten.
Dersom du har problemer med en eller flere sensorer kan du ta kontakt med Elektroimportøren for veiledning og hjelp på telefon: 22 81 27 70 eller e-post post@elektroimportoren.no.
Hvis røyksensoren ikke fungerer når testknappen trykkes inn, kan årsaken være et defekt batteri. Prøv å skifte ut batteriet.
Den vanligste grunnen til at en sensor er offline er dårlig signal. For å løse dette kan du enten flytte sensoren nærmere HomeGate AiO, eller du kan bruke en signalforsterker for å gi bedre signal i det gitte området. En sirene, smartkabel eller smartkontakt kan fungerer som signalforsterkere.
Når du forsterker signalet til en sensor, anbefaler vi å bruke sirenen som en signalforsterker. Hvis du opplever et strømbrudd, vil sirenen gå på batteriback-up og fremdeles sende signaler til sensoren. Plasser signalforsterkeren mellom HomeGate AiO og sensoren.
Dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å koble opp HAN-pluggen, kan du kontakte Elektroimportøren for veiledning på telefon: 22 81 27 70 eller e-post post@elektroimportoren.no.
Hvis du vil installere en enhet på nytt, kan du gjøre følgende:
Slett enheten fra appen
Fjern batteriet
Legg til riktig enhet fra listen i Tryg Smart appen. Start installering. Sett inn batteriet. Deretter begynner enheten å søke etter HomeGate AiO.
Hvis enheten ikke vises i appen som online i løpet av noen få minutter, må du se på beskrivelsen for tilbakestilling av enhet.
Dersom du skal melde en skade eller har spørsmål til skadeavdelingen i Tryg, kan du ringe 959 96 977 eller sende mail til vakt@tryg.no.
Nei. Våre skadebehandlere vil ikke ha tilgang til opplysningene som samles inn og opplysningene vil ikke ha noen betydning for vår skadebehandling ved eventuelle skadetilfeller som skulle oppstå.
Nei. Tryg vil ikke bruke sensordataene mot deg. Prisen på dine forsikringer vil være uavhengig av dataene dine.