Våre kunder har problemer med å nå oss på telefon. Vi jobber med å løse saken, og anbefaler i mellomtiden at du benytter chat for å kontakte oss. Vi beklager så mye!

Koronaviruset – hva dekker reiseforsikringen hos Tryg?

Sist oppdatert: 3. april kl 15:36

Tryg dekker utgifter til avbestilling av private reiser til utlandet i tidsrommet 12. mars til 30. april. Du trenger ikke melde skaden din hos oss før avreisetidspunktet har vært og du vet hvor mye som refunderes av reisearrangør og flyseselskap.

Vi har svært stor pågang og behandlingstiden er for tiden flere uker. Vi ber derfor om at du ikke purrer på skadesaken din, slik at vi kan jobbe raskere. Hvis avreisedato for reisen din er etter 30. april må du avvente og følge med på informasjonen på denne siden. Husk at du kan melde skade inntil ett år etter at den har oppstått. Les informasjonen nedenfor og bruk våre digitale skjema ved skademelding. 

Avbestilling av planlagt reise

Vi anbefaler deg å vente til reisearrangør eller flyselskap har kansellert reisen din. Da har du rett på tilbakebetaling fra arrangøren eller flyselskapet. Beløp som ikke refunderes av reisearrangøren eller flyselskapet kan du søke om å få dekket av Tryg.

Tryg dekker:

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Dette gjør du:

  • Ta kontakt med reiseselskapet der du kjøpte reisen og avklar hva du får refundert før du kontakter Tryg. Ved innstilt flyreise har du rett på tilbakebetaling fra flyselskapet. Vi anbefaler ikke å ta i mot cashpoints eller andre fordelspoeng. Du bør vente og se om flyavgangen blir innstilt og så søke refusjon fra flyselskapet. Informasjon om dine rettigheter og refusjon (forbrukerrådet.no).

    Dersom du allerede har fått cashpoints, bonuspoeng eller andre fordelspoeng av flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere. Viser det seg at du ikke får brukt poengene innen utløpsfristen, vil reiseforsikringen dekke tapet. 

    Pakkereiser refunderes av reisearrangøren dersom Utenriksdepartementets reiseråd gjelder for ditt reiseråd og din reiseperiode. Informasjon om rettigheter for pakkereiser (forbrukerrådet.no).
     
  • Beløp du ikke får refundert kan du søke om å få dekket hos Tryg. 

Meld avbestilling av reise
 

Evakuering / tidligere hjemreise

Tryg kan dekke rimelige og nødvendige merutgifter til tidligere hjemreise i tråd med Utenriksdepartementets reiseråd. Dette gjelder hjemreise som skjer fra og med 14. mars og frem til første mulighet for hjemreise.

Meld evakuering / tidligere hjemreise
 

Registrering for nordmenn i utlandet

Vi oppfordrer alle nordmenn i utlandet til å registrere sine kontaktopplysninger hos Utenriksdepartementet, slik at man kan motta oppdateringer fra myndighetene. Registrer din kontaktinformasjon hos UD her.
 

Vilkår for reiseforsikring

Du finner fullstendige vilkår for reiseforsikringen her. For mer informasjon om hvilken forsikring du har kan du logge inn på Min side.

Har du forsikring gjennom kredittkortet ditt? Merk at reiseforsikring gjennom kredittkort kan ha vilkår som er annerledes enn Trygs vilkår.
 

Når skaden er meldt

Din skademelding vil vises på Min side når skaden er meldt, og du vil motta en e-post når skaden er behandlet. 

Grunnet stor pågang har vi dessverre lenger behandlingstid enn normalt. Purring på skadesaken din vil kun gjøre at behandlingstiden blir lenger. Vi ber om din forståelse og hjelper deg så snart vi har anledning. 

Hold deg oppdatert om situasjonen

Følg med på myndighetenes informasjon.

Spørsmål og svar om forsikring og Korona-situasjonen

Andre relevante spørsmål