Betaling og faktura
Få hjelp med spørsmål om betaling, eller se betalingsoversikt på Min side.
-
Se betalingsoversikt
Se betalingsstatus, fakturaer, KID-nummer, kontonummer og utestående beløp.
-
Opprett AvtaleGiro
Med AvtaleGiro trekkes regningene automatisk på forfallsdato. Se hvordan du oppretter AvtaleGiro.
-
Ulike betalingsmetoder
Velg om du vil betale én gang i året, eller dele opp betalingen. Se hvilke betalingsløsninger vi tilbyr.
Spørsmål og svar
-
Dersom du skal foreta en innbetaling til Tryg fra utlandet vil du trenge følgende opplysninger.
-
Du finner utestående beløp på Min side under betaling.
-
Den finner du på Min side under betaling. Her får du informasjon om blant annet KID-nummer, kontonummer, utestående beløp, betalingsstatus og fakturaoversikt.
-
Den finner du på Min side eller Min bedrift. Her finner du også full betalingsoversikt.
-
KID- og kontonummer kan du se på Min side under betaling. Du finner også denne informasjonen på din faktura.
-
Du vil motta første faktura på Min side cirka en uke etter bestillingen. Dersom du ikke har godkjent digitale betalingsløsninger, vil faktura bli sendt i posten med fakturagebyr.
-
Ja, du kan dele opp fakturaen.
Vi anbefaler å opprette Avtalegiro med 12 terminer. Da får du faktura hver måned helt kostnadsfritt, såfremt du ikke har bedt om fakturavarsel på papir.
Du kan også velge å betale 2, 3 eller 4 ganger i året. Vær oppmerksom på at du må betale termingebyr når du velger dette.
-
Hvis du velger å dele betalingen opp i 2, 3 eller 4 terminer vil du få et termingebyr ut fra antallet terminer.
Tillegg i prisen
- 2 og 3 terminer gir 4 % tillegg i prisen
- 4 terminer gir 5 % tillegg i prisen
-
Du kan enkelt unngå fakturagebyr ved å opprette AvtaleGiro, eFaktura eller ha en digital postkasse hos Digipost.
-
Tryg sender SMS og/eller e-post seks dager etter betalingsfrist, ved manglende betaling. Betales utestående med en gang etter at påminnelsen er mottatt vil du unngå purregebyr.
-
Faktura tilsendt på papir gir et tilleggsgebyr på 49 kroner. Man kan unngå dette gebyret ved å opprette AvtaleGiro, eFaktura eller digital postkasse hos Digipost. For å få faktura tilsendt på papir kan du kontakte vårt kundesenter.
-
Du kan få faktura på papir ved å kontakte vårt kundesenter. Vi gjør oppmerksom på at faktura på papir gir et fakturagebyr på kr 49 per faktura.
-
Grunnpremie er et fast beløp som alle kunder betaler, uavhengig av forsikringspris og antall forsikringer. Beløpet dekker kostnader ved å etablere kundeforhold, administrasjonskostnader, utgifter til utsendelser og dokumenter samt betalings- og kredittrisiko.
Grunnpremie belastes årlig per forsikringsavtale. Fakturering skjer sammen med forsikringene dine, med andre ord fordelt på det antall betalingsterminer du har. Det gis ikke rabatt på grunnpremien.
-
Årsavgiften for kjøretøy har endret navn til trafikkforsikringsavgift, og fra og med 2018 kreves avgiften inn av forsikringsselskapene på vegne av staten.
Fra og med 1. mars 2021 har trafikkforsikringsavgiften også blitt innført for elbiler.
-
Forsikringsavtalen inngås vanligvis for ett år av gangen. Hovedforfall er den datoen avtalen gjelder til og det tidspunktet forsikringen skal fornyes.
-
For en del produkter varierer risikoen for at det skal oppstå skade med årstid eller brukssesong. Det kaller vi sesongavhengig risiko. For eksempel vil bruk av båt eller snøscooter medføre høyere risiko i de periodene av året hvor bruken er mest aktuell.
Dette avspeiles i forsikringsprisen ved at andelen av beløpet som belastes, varierer fra måned til måned gjennom forsikringsåret. Måneder med høy risiko belastes med et høyere beløp enn måneder med lav risiko. I disse tilfellene fordeles ikke forsikringsprisen din jevnt ut over årets tolv måneder. Dersom du selger et forsikringsobjekt med sesongvariasjon utenom hovedforfall, vil det bli beregnet om du skylder Tryg penger, eller om du har penger til gode.
- Forsikringspremie er det samme som forsikringspris.
-
AvtaleGiro er en betalingstjeneste der banken sørger for at faste regninger automatisk betales på forfallsdato.
-
AvtaleGiro oppretter du i forbindelse med betaling av faktura i nettbanken.
Dersom kundesenteret har lagt inn AvtaleGiro på avtalen din vil det synliggjøres en knapp for aktivering av AvtaleGiro på Min side. Når du klikker på aktiveringsknappen vil du sendes til Nets, hvor du enkelt aktiverer ønsket betalingsløsning med BankID.
Du kan også be kundesenteret om å sende en mail med link til aktivering av AvtaleGiro.
Vær oppmerksom på at det kun må registreres AvtaleGiro, eFaktura vil dessverre ikke fungere med vår avtalegiroløsning.
-
Nei, du kan også ha AvtaleGiro hvis du har 1, 2, 3 eller 4 terminer. Vær oppmerksom på at 2, 3 og 4 terminer gir termingebyr.
-
Nei, du får ikke tilsendt faktura når du har AvtaleGiro. Betalingsplan med oversikt over månedlig beløp vil publiseres på Min side. Du kan varsles per post om at trekkbeløp er sendt til banken din mot et gebyr, men dette er ikke en fullstendig faktura. Vi tilbyr også varsling på e-post og SMS uten ekstra kostnad.
-
Hvis du har AvtaleGiro med 1 eller 12 betalingsterminer slipper du gebyr, med unntak av hvis du har trekkvarsling per post.
Ønsker du trekkvarsling for AvtaleGiro i posten gir dette 2% tillegg i prisen.
-
AvtaleGiro er knyttet til ett bestemt kontonummer. Hvis du bytter bank eller ønsker å trekke pengene fra en annen konto i samme bank, må AvtaleGiro opprettes på nytt på det nye kontonummeret.
Først sletter du gjeldene avtale i nettbanken. Dagen etter oppretter du avtalen på nytt på det nye kontonummeret ditt. -
Hvis du ønsker å si opp AvtaleGiro kan du gjøre dette i nettbanken din.
Betalingsmetoden settes da automatisk til 1 termin og faktura for det resterende utestående beløpet sendes per post.
-
Ja, du kan få AvtaleGiro selv om du ikke har nettbank. Tar du kontakt med banken din kan de hjelpe deg.
-
Beløpsgrense er et maksbeløp for trekk på din avtalegiro. Beløpsgrensen er alltid satt høyere enn faktisk trekk. Dette er i tilfellet et trekk ikke gjennomføres, og det for eksempel trekkes dobbelt ved neste innbetaling. Vi anbefaler ikke å endre beløpsgrensen.
-
Nei, trekket for AvtaleGiro vil gå automatisk.
-
Beløpet synliggjøres 12 dager før trekket i din nettbank. Du kan også få varsling på e-post, SMS eller post om du ønsker dette, kontakt da vårt kundesenter.
Ønsker du trekkvarsling for AvtaleGiro i posten gir dette 2 % tillegg i prisen.
-
Ja, du kan få varsling på e-post, SMS eller per post. Ønsker du trekkvarsling for AvtaleGiro i posten gir dette 2 % tillegg i prisen.
-
Man må aktivere AvtaleGiro på en av følgende måter:
Aktivering av AvtaleGiro på Min side eller via mail
Dersom det er opprettet AvtaleGiro hos kundesenteret vil det synliggjøres en knapp for aktivering av avtalegiro/eFaktura på Min side. Når du klikker på aktiveringsknappen vil du sendes til Nets, hvor du enkelt aktiverer AvtaleGiro med BankID. Kundesenteret kan også sende deg en mail med en aktiveringslink.Aktivering av AvtaleGiro i nettbanken
Aktiveres ved første betaling av faktura i nettbanken. -
Hvis du ikke har dekning på konto på trekkdato vil banken forsøke igjen de to påfølgende dager. Etter dette må du selv betale faktura manuelt i nettbanken.
-
Du velger selv trekkdato ved avtaleinngåelse. På Min side kan du sjekke hvilken trekkdato du har i betalingsplanen din.
-
Du kan selv endre trekkdatoen under betalingsstatus på Min side.
-
eFaktura er en elektronisk faktura som sendes fra utsteder til mottaker elektronisk. For å betale en eFaktura må mottaker godkjenne betalingen i sin nettbank eller i Vipps.
-
Du kan se om du har aktivert ""eFaktura ja takk til alle" i nettbanken din.
-
Dersom du har aktivert eFaktura "Ja takk til alle" i nettbanken din opprettes eFakturaavtalen automatisk for deg.
-
Dersom du har akseptert "eFaktura, ja takk til alle", "alltid eFaktura", "alltid Vipps eFaktura" eller opprettet eFaktura i nettbanken har du en aktiv eFaktura-avtale hos Tryg. Har du godkjent brukervilkårene i Vipps har du automatisk godkjent denne løsningen.
-
Dersom du ønsker kan du ved å registrere din e-postadresse eller ditt telefonnummer, motta varsel på e-post eller SMS når regningen er tilgjengelig i nettbanken din.
-
Nei, det er dessverre ikke mulig å få faktura per post dersom du har eFaktura, men du finner full oversikt over faktura på Min side.
-
Premievarselet blir synlig 35 dager før forfall i din nettbank.
-
Du kan endre registrert kontonummer i din bank.
-
Mottar du ikke eFaktura i nettbanken din vil vi anbefale deg å ta kontakt med banken din.
-
"eFaktura ja takk til alle" er en avtale som tilbys av alle banker. Aktiverer du "alltid eFaktura", gir du en aksept til at vi kan sende faktura digitalt. Du vil da få eFaktura i nettbanken din ved neste utsendelse av faktura, har du vipps vil den også sendes dit.
-
Ja, du må selv godkjenne betaling av faktura i din nettbank eller i Vipps dersom du har eFaktura.
-
Dersom "eFaktura ja takk til alle" / "alltid eFaktura" er aktivert i din nettbank trenger du ikke å aktivere eFaktura eksplisitt hos Tryg, denne løsningen oppretter eFaktura automatisk.
-
Dersom du har akseptert "eFaktura, ja takk til alle", "alltid eFaktura", "alltid Vipps eFaktura" eller opprettet eFaktura i nettbanken har du en aktiv eFaktura-avtale hos Tryg. Har du godkjent brukervilkårene i Vipps har du automatisk godkjent denne løsningen.
-
Vipps eFaktura gir deg deg muligheten til å betale eFaktura direkte fra Vipps-appen. Regningen havner i appen og kan betales med en gang, helt uten KID- og kontonummer. Du får også full oversikt over hva, når og til hvem du har betalt.
-
Det kan være flere årsaker til at din Vipps ikke virker. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med Vipps på tlf 22 48 28 00. Du kan også finne flere svar og videre hjelp på vipps.no.
Dersom du ønsker å godkjenne og betale din eFaktura kan dette også gjøres via din nettbank.
-
Det er en løsning som gjør at du kan motta eFaktura i Vipps-appen. Aktiverer du "alltid Vipps eFaktura" gir du en aksept om at du ønsker å motta eFaktura i Vipps.
-
Tryg sender faktura til din digitale postkasse dersom du har opprettet bruker hos Digipost.
-
Noen banker tilbyr å sende godkjent faktura fra Digipost til forfall i nettbanken. Du kan sjekke med din bank om dette er mulig for deg.