Meld reiseskade

Reiseskader

Få ekstra rask behandling når du melder skaden på nett.

Velg skadeskjema nedenfor og logg inn med din private innlogging - BankID eller brukernavn og passord.

Se hvordan du enkelt melder reiseskade på nett.

    • Avtalenummeret til din arbeidsgiver. Dette nummeret får du fra arbeidsgiveren din.
    • Personalia for den eller de som søker erstatning.
    • Dokumentasjon og bilder i saken, vi ber om dem ved behov.
    • Oversikt over alle tapte/skadede gjenstander.
    • Ved forsinket/tapt bagasje - bekreftelse fra ditt flyselskap (PIR-rapport).
  • Ja, du bruker din private BankID/innlogging ved melding av skade gjennom arbeidsgiver.

  • Enkle skader som er meldt på nett ferdigbehandles med en gang og du mottar oppgjøret ditt fortløpende. Trenger vi mer informasjon, tar vi kontakt med deg i løpet av 1-2 arbeidsdager.

    Om du trenger hjelp umiddelbart kan du ringe Tryg Alarm - de har åpent 24 timer i døgnet.

  • Dersom du er privatkunde kan du lagre påbegynt skademelding og fullføre denne senere. Vi registrerer ikke skademeldingen din før den faktisk er sendt inn. For å sende inn skademeldingsskjemaet må du bekrefte at informasjonen registrert er korrekt og trykke på "Send inn".

  • Se hvordan du enkelt melder skade på nett:

  • Kontakt Tryg Alarm dersom du er på reise og blir syk, blir skadet eller har behov for annen øyeblikkelig hjelp. 

  • Alle tyveri og ran skal i utgangspunktet politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Ved tap av bank- eller kredittkort, ta direkte kontakt med banken din eller kortselskapet.

  • Hvis flyet ditt (eller annet transportmiddel) ikke går til avtalt tid erstattes utgifter til reise eller overnatting. Forsinkelsen må være bekreftet av reisearrangør og den må skyldes værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding.

  • Reiseforsikringen dekker innkjøp av klær og toalettsaker som du trenger mens du venter på at bagasjen kommer frem.

    Husk å kontakte ditt flyselskaps ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen.

  • Dersom værforhold eller tekniske/mekaniske problemer fører til at du forsinkes med mer enn 1,5 time og ikke rekker ditt neste fly, skal du alltid henvende deg til flyselskapet først. I mange tilfeller har selskapet ansvaret for at du kommer deg videre.

  • Dersom sykdom forhindrer deg fra å reise må du få legen din til å bekrefte dette. Kontakt reisearrangøren for å få eventuelle refusjoner derfra. Deretter kan du fylle ut et skjema for avbestilling i vårt skademeldingsskjema.

  • Nei, i disse tilfellene gjelder ikke forsikringen.

  • Nei, i disse tilfellene gjelder ikke forsikringen.

    Hvis du har kjøpt reisen med kredittkort, anbefaler vi at du kontakter kortselskapet for mulig erstatning.
    I visse tilfeller kan det også gis erstatning gjennom Reisegarantifondet.

  • Reiseforsikringen dekker i hovedsak utgifter til vanlig medisinsk behandling ved akutt sykdom eller skade og reiseutgifter til/fra behandling.

  • Eiendeler som skades eller ødelegges ved et uhell erstattes ikke av reiseforsikringen.

    Eksempler på uhell som ikke dekkes:

    • Du eller noen andre mister gjenstanden i bakken (støt- eller klemskade, knust skjerm osv.).
    • Vannsøl.
    • Du faller i vannet med gjenstanden i lommen.
    • Du snubler og får ødelagt klær, klokke osv.

    Hvis du har Innbo Ekstra-dekning i Tryg kan du søke om å få dekket denne typen skader. Velg da aktuelt skadeskjema under Innbo.

  • Ja, reiseforsikringen hjelper deg blant annet hvis du blir utsatt for tyveri og ran, eller hvis bagasjen din forsvinner under en flyreise.

    Ta kontakt med vår alarmsentral Tryg Alarm ved behov for akutt hjelp, som for eksempel hvis du blir frastjålet pass, reisedokumenter og bankkort.

  • Tap

    Blir eiendeler ødelagt eller stjålet fra innsjekket bagasje, kan du søke erstatning på reiseforsikringen. Meld fra til flyselskapet om skaden/tyveriet før du melder saken til oss. NB: De fleste flyselskapene har en frist på syv dager for å melde slike tap eller skader.

    Skade

    Utvendig skade på innsjekket bagasje (for eksempel sprekk i koffertskall, hjul som har falt av, hull i ryggsekk/bag) dekkes ikke av reiseforsikringen.

  • Reiseforsikringen dekker ikke eventuelle utgifter du får når du har kommet hjem, selv om utgiftene skyldes en sykdom som oppstod på reise.

    Ved ulykkesskade gjelder egne regler for utgifter som påløper etter hjemkomst, og skaderådgiveren din vil informere deg om disse når saken din behandles.

Kontakt oss

Ring 55 17 18 18

Vårt kundesenter er åpent:

Gå til kundesenter

Telefonnummer

Ord og uttrykk - Reise