Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Akkurat nå har vi noen tekniske utfordringer

Vi opplever noen tekniske utfordringer, og noen av våre tjenester er derfor utilgjengelig akkurat nå. Vi jobber med å ordne feilen, og du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen. Beklager ulempen!

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

Derfor rammer dataangrep også små bedrifter

Ikke alle innbruddstyver har brekkjern. Men datahackerne leter også etter svake punkt, og ikke bare i de store bedriftene.

– Vi sitter her i trygge Norge og tenker vi er langt borte fra de som hacker. Men det har ikke noen betydning hvor langt unna vi er. Det kan like godt skje med noen her som noen i USA, sier Ove Lennart Nes. Han er Produktsjef for Cyber forsikring i Tryg, hvor han blant annet ser på kunders behov og risikopotensiale.

Stadig flere av funksjonene i bedriftene vi jobber i kobles til nett, og gjør oss mer sårbare for dataangrep. Det har aldri vært viktigere å ta de riktige forholdsreglene, også når det gjelder IT-sikkerheten i den enkelte bedrift.

– En av fem virksomheter i Norge har vært utsatt for, eller opplevd forsøk på cyberangrep. Det er lett å tro at denne typen kriminalitet bare er rettet mot de store selskapene, men angrepene er som oftest helt tilfeldige.

Finner bedriftens svake punkt

Et dataangrep er ikke ulikt innbrudd i et hus. Tyven finner et svakt punkt og bryter seg inn. Det starter som regel med e-poster sendt ut til tilfeldige mottakere. Noen er uoppmerksomme og åpner et vedlegg som inneholder virus som smyger seg inn i datamaskinen, finner en svakhet i systemet og begynner å jobbe derfra. >

– Når en bedrift først er angrepet kan det være veldig vanskelig å få ut spionvaren. I mange tilfeller må man stenge ned system og bygge opp fra grunnen av. Det er utrolig utfordrende og krever spesialkompetanse.

Hackere i mørkt rom

 

Enkle, men viktige grep

Tømreren mister kanskje bare timelistene sine, men en bedrift som baserer driften sin på data og nett kan få alle datasystemer rammet. I ytterste konsekvens kan alt stoppe opp. Hackerne kan kryptere data eller software, blokkere adganger eller ødelegge data og software. Angrepene kan også føre til spredning av kundedata og annen sensitiv informasjon. Enkle grep forebygger angrep.

– Gode rutiner er med på å forhindre at noen kan angripe. Gjør alle ansatte bevisste på hvilket ansvar de har for å ivareta sikkerheten til bedriften. Det inkluderer for eksempel å bruke gode passord, oppdatere programvare og å være kritisk til hva man klikker på. Det er også viktig å hele tiden ha gode backuprutiner og en plan for hva man skal gjøre når man blir angrepet, forteller Ove Lennart.

Cyberforsikring er rask hjelp når uhellet er ute

Når uhellet har skjedd, må spesialister på banen.

– De må undersøke hva som har skjedd, sette i gang opprydding, og forsøke å kaste ut spionvaren. Når man har cyberforsikring hos oss er det bare å ringe, så setter vi apparatet i gang.

Gjennom Trygs Cyberforsikring får din bedrift rask hjelp ved et hackerangrep. Det smarteste du kan gjøre er å være forberedt. Kombiner god sikkerhetskultur- og gode rutiner med en cyberforsikring. Det vil gjøre deg godt forberedt om din virksomhet skulle bli utsatt for et digitalt angrep.


Slik sikrer du bedriften mot dataangrep