Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Akkurat nå har vi noen tekniske utfordringer

Vi opplever noen tekniske utfordringer, og noen av våre tjenester er derfor utilgjengelig akkurat nå. Vi jobber med å ordne feilen, og du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen. Beklager ulempen!

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

  1. Tryg Magasinet

Det finnes flere virus enn korona

Koronaviruset gjør at svært mange av oss nå sitter på hjemmekontor. Det minimerer eksponering for menneskelig smittefare, men samtidig gjør det oss mer utsatt for datakriminalitet. Datakriminelle kan forsøke å utnytte den krisen vi opplever nå. Da er det viktig å beskytte verdiene våre.

sikre deg mot dataangrep på hjemmekontor

Det er ikke alle virksomheter som har klare rutiner for hvordan medarbeidere skal jobbe utenfor kontoret. Et eventuelt digitalt angrep kan bli både kostbart og tidkrevende for virksomheten. Vi har samlet noen gode råd om hvordan man jobber trygt og sikkert fra hjemmekontoret.

Tips til arbeidsgiver

  • Ansatte bør jobbe på PC som tilhører arbeidsgiver. Private PCer har gjerne flere brukere, noe som kan gi et lavere sikkerhetsnivå enn det en virksomhet bør godta. Det er også større sjanse for at familiemedlemmer kan få tilgang til virksomhetens systemer eller enkeltdokumenter, dersom de lagres i fellesmapper lokalt på en privat maskin. Det er viktig at ansatte informeres om disse problemstillingene.
  • Tillat kun programvare som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet. Unngå all nedlastning og installasjon av uautoriserte programvarer.
  • Sørg for å ha klare rutiner for hvordan den enkelte skal koble seg til virksomhetens ressurser fra hjemmekontoret sitt. Etabler løsninger for totrinnsbekreftelse ved pålogging dersom dette ikke allerede er etablert.
  • Har virksomheten varslingsrutiner og planer for hendelseshåndtering må alle som jobber på hjemmekontor kjenne til disse. Har man ikke slike rutiner må alle informeres om å kontakte nærmeste leder ved hendelser som kan påvirke virksomhetens digitale sikkerhet.

 

Tips til ansatte

  • Unngå å bruke ditt private IKT-utstyr. Det bør heller ikke blandes med utstyret du har fått fra arbeidsgiver. Dersom du kun har ditt eget utstyr anbefales det å opprette en egen bruker på den PC-en du jobber på slik at arbeid holdes adskilt fra private dokumenter og andre familiemedlemmers bruk av PC-en.
  • Sørg til enhver tid for at å ha siste sikkerhetsoppdateringer fra leverandøren, både for operativsystem og programvare. Sørg for at alle antivirusprogram er oppdatert og aktive. Hvis du får varsel om at en sikkerhetsoppdatering krever omstart, så ikke vent med å gjennomføre dette.
  • Bruk unike og sterke passord. Aktiver totrinnsbekreftelse ved pålogging til arbeidsgivers IKT-ressurser, dersom det er tilgjengelig.
  • Hvis du ikke er koblet til jobbens IKT-ressurser så bør du lagre ting lokalt på PC-en. Skylagring skal ikke benyttes uten at dette er avklart med arbeidsgiver først.
  • Sørg for at trådløst hjemmenettverk er kryptert. Hvis ikke bør du koble deg til nett via mobildata, men vær oppmerksom på kostnadene knyttet til dette.
  • Logg av eller lås datamaskinen når du går fra den også hjemme. Dette hindrer at barn eller andre i husstanden for eksempel får tilgang til virksomhetens dokumenter, og sletter eller publiserer noe ved et uhell.

 

Videomøter

Møter på video kan langt på vei erstatte fysiske møter, men vi anbefaler å kun bruke videofunksjonaliteten, og ikke chattefunksjonen. Tekst kan lett bli liggende igjen og sensitiv informasjon kan komme på avveie.

 

Cyberforsikring

En god forsikring mot datakriminalitet kan være til stor hjelp om virksomheten blir angrepet. Med Trygs Cyberforsikring får du raskt profesjonell hjelp ved et hackerangrep:

  • Hjelp med å komme i gang igjen så raskt som mulig og dekker kostnader ved driftsavbrudd.
  • Dekker kostnader til undersøkelser/utredning av hendelsen.
  • Hjelp til å beskytte bedriftens data ved eventuelle trusler om cyberangrep – dekker også kostnader og bistand ved utpressing/kidnapping.
  • Varsling og medierådgivning ved spredning av sensitive personopplysninger.
  • Tap og kostnader for tredjeparts tap dersom de blir berørt av hendelsen og krever erstatning.

Hold deg oppdatert

Vi anbefaler ellers alle bedrifter og ansatte å følge de oppdaterte rådene fra NorSIS.

Kilde: NorSIS

Les også:

Dette dekker vår cyberforsikring