Betaling og faktura

Betaling og faktura

Her får du svar på det meste rundt betalingsmåter og faktura, hvordan du kan betale i flere terminer, og andre ting.

Spørsmål og svar

Betaling
AvtaleGiro
eFaktura
Vipps

Hvor ser jeg utestående beløp på min avtale?

Du finner utestående beløp på Min side under betaling.

Hvor finner jeg full betalingsoversikt for mine forsikringer?

Den finner du på Min side under betaling. Her får du informasjon om blant annet KID-nummer, kontonummer, utestående beløp, betalingsstatus og fakturaoversikt. 

Logg inn på Min side

Når mottar jeg første faktura?

Du vil motta første faktura på Min side cirka en uke etter bestillingen. Dersom du ikke har godkjent digitale betalingsløsninger, vil faktura bli sendt i posten med fakturagebyr.

Kan jeg dele opp fakturaen min?

Ja, du kan dele opp fakturaen. 

Mange velger å dele årsbeløpet for forsikringen i 12 terminer. 

Du kan også velge å betale 2, 3 eller 4 ganger i året. Vær oppmerksom på at du må betale termingebyr når du velger dette. 

Les mer om betalingsterminer her

Hvorfor er det fakturert et høyere beløp enn forventet?

Du betaler forsikringen forskuddsvis. Den første fakturaen du mottar fra oss gjelder ofte for en lengre periode enn normalt. Se hvilken periode beløpet gjelder for i fakturaspesifikasjonen.

Hvor finner jeg fakturaen når jeg har papirløs avtale?

Den finner du under Faktura og betaling på Min side. Her finner du også full betalingsoversikt. 

Er du bedriftskunde, finner du den på Min bedrift.

Hvordan kan jeg unngå fakturagebyr?

Du kan enkelt unngå fakturagebyr ved å opprette AvtaleGiro, eFaktura eller ha en digital postkasse hos Digipost.

Hva koster det å dele opp min faktura?

Hvis du velger å dele betalingen opp i 2, 3 eller 4 terminer vil du få et termingebyr ut fra antallet terminer.

 

Tillegg i prisen 

  • 2 og 3 terminer gir 4 % tillegg i prisen 
  • 4 terminer gir 5 % tillegg i prisen

Hvor finner jeg KID- og kontonummer?

KID- og kontonummer kan du se på Min side under betaling. Du finner også denne informasjonen på din faktura.

Hvordan betaler jeg fra utlandet?

Dersom du skal foreta en innbetaling til Tryg fra utlandet vil du trenge følgende opplysninger.

Hva er grunnpris?

Grunnpris er et fast beløp som fordeles på alle kunder i Tryg. Grunnpris tilsvarer administrasjonsgebyr eller etableringsgebyr og skal dekke varierte kostander Tryg har ved opprettelse og vedlikehold av et kundeforhold. Grunnpris belastes årlig per forsikringsavtale og faktureres sammen med forsikringene dine.

Hva gjør jeg for å få tilsendt faktura på papir og hva koster det?

Faktura tilsendt på papir gir et tilleggsgebyr på 10 kroner. Du kan unngå dette gebyret ved å opprette AvtaleGiro, eFaktura eller digital postkasse hos Digipost. For å få faktura tilsendt på papir, kontakt kundesenteret vårt.

Hva er forsikringspremie?

Forsikringspremie er det samme som forsikringspris.

Hvorfor har jeg mottatt en betalingspåminnelse?

Tryg sender SMS og/eller e-post seks dager etter betalingsfrist, ved manglende betaling. Betales utestående med en gang etter at påminnelsen er mottatt vil du unngå purregebyr.

Hva menes med hovedforfall?

Forsikringsavtalen inngås vanligvis for ett år av gangen. Hovedforfall er den datoen avtalen gjelder til og det tidspunktet forsikringen skal fornyes.

Hva er sesongvariert pris og risiko?

For en del produkter varierer risikoen for at det skal oppstå skade med årstid eller brukssesong. Det kaller vi sesongvariert risiko. For eksempel vil bruk av båt eller snøscooter medføre høyere risiko i de periodene av året hvor bruken er mest aktuell. 

Dette avspeiles i forsikringsprisen ved at andelen av beløpet som belastes, varierer fra måned til måned gjennom forsikringsåret. Måneder med høy risiko belastes med et høyere beløp enn måneder med lav risiko. I disse tilfellene fordeles ikke forsikringsprisen din jevnt ut over årets tolv måneder. Dersom du selger et forsikringsobjekt med sesongvariert pris utenom hovedforfall, vil det bli beregnet om du skylder Tryg penger, eller om du har penger til gode. 

Les mer om sesongvariert pris

Hva er trafikkforsikringsavgift?

Trafikkforsikringsavgiften (tidligere kalt årsavgift) betaler du sammen med forsikringen din til forsikringsselskapet. Hele avgiften overføres til staten og er lik uansett hvilket forsikringsselskap du har. 

Fra og med 1. mars 2021 har trafikkforsikringsavgiften også blitt innført for elbiler. 

Les mer om trafikkforsikringavgift

Hvorfor har jeg mottatt fakturaen min i Digipost?

Dersom du har aktivert digital postkasse og opprettet bruker hos Digipost sender vi faktura til din digitale postkasse.

Mitt KID-nummer virker ikke

Hvis du har et KID-nummer som avsluttes med bindestrek, må du huske å inkludere bindestreken.

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

AvtaleGiro oppretter du i forbindelse med betaling av faktura i nettbanken. 

Dersom kundesenteret har lagt inn AvtaleGiro på avtalen din vil det synliggjøres en knapp for aktivering av AvtaleGiro på Min side. Når du klikker på aktiveringsknappen vil du sendes til Nets, hvor du enkelt aktiverer ønsket betalingsløsning med BankID. 

Du kan også be kundesenteret om å sende en mail med link til aktivering av AvtaleGiro. Har du flere spørsmål, vil banken din best kunne hjelpe deg.

Hva er AvtaleGiro?

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og banken din. Banken sørger for at faste regninger automatisk betales på forfallsdato.

Må jeg ha 12 terminer når jeg har AvtaleGiro?

Vi anbefaler 1 eller 12 terminer. Du kan også ha 2, 3 eller 4 terminer, men vær da obs på at det kommer termingebyr og at du bør ha en høy trekkgrense. Gjør du endringer på avtalen vil det medføre uregelmessige trekk. Ved å ha en høy trekkgrense forhindrer du et trekk i å stoppe.

Unngår jeg gebyr hvis jeg har AvtaleGiro?

Hvis du har AvtaleGiro med 1 eller 12 betalingsterminer slipper du gebyr, med unntak av hvis du har trekkvarsling per post. 

Ønsker du trekkvarsling for AvtaleGiro i posten gir dette 2% tillegg i prisen.

Får jeg tilsendt faktura i posten når jeg har AvtaleGiro?

Nei, du får ikke tilsendt faktura når du har AvtaleGiro. Betalingsplan finner du på Min side. Vi tilbyr varsling om trekk på e-post og SMS uten ekstra kostnad. Mot et gebyr kan du også varsles per post.

Hva er trekkdatoen på avtalegiroen min?

Min side kan du sjekke hvilken trekkdato du har i betalingsplanen din. 

Du kan selv endre trekkdatoen under betalingsstatus på Min side

Hva skjer med AvtaleGiro hvis jeg bytter bank eller endrer kontonummer?

AvtaleGiro er knyttet til ett bestemt kontonummer. Hvis du bytter bank eller ønsker å trekke pengene fra en annen konto i samme bank, må AvtaleGiro opprettes på nytt på det nye kontonummeret. 

Først sletter du gjeldene avtale i nettbanken. Dagen etter oppretter du avtalen på nytt på det nye kontonummeret ditt.

Hvordan endrer jeg trekkdatoen på avtalegiroen?

Du kan selv endre trekkdatoen under betalingsstatus på Min side.

Må jeg godkjenne hver betaling av AvtaleGiro i min nettbank?

Nei, trekket for AvtaleGiro vil gå automatisk.

Hva skjer hvis jeg ikke har dekning på konto den dagen beløpet skal trekkes?

Hvis du ikke har dekning på konto på trekkdato vil banken forsøke igjen de to påfølgende dager. Etter dette må du selv betale faktura manuelt i nettbanken.

Må jeg aktivere AvtaleGiro i nettbanken?

Man må aktivere AvtaleGiro på en av følgende måter: 

 

Aktivering av AvtaleGiro på Min side eller via mail 

Dersom det er opprettet AvtaleGiro hos kundesenteret vil det synliggjøres en knapp for aktivering av avtalegiro/eFaktura på Min side. Når du klikker på aktiveringsknappen vil du sendes til Nets, hvor du enkelt aktiverer AvtaleGiro med BankID. Kundesenteret kan også sende deg en mail med en aktiveringslink. 

 

Aktivering av AvtaleGiro i nettbanken 

Aktiveres ved første betaling av faktura i nettbanken. Etter man har betalt den første fakturaen får man spørsmål om man vil opprette avtalegiro.

Når blir jeg varslet om trekk i min nettbank med AvtaleGiro?

Beløpet vises 12 dager før trekket i nettbanken din. 

Du kan få varsling på e-post, SMS eller post om du ønsker det, kontakt da vårt kundesenter. Ønsker du trekkvarsling for AvtaleGiro i posten gir dette 2 % tillegg i prisen. 

Mange banker tilbyr også varsling før trekk. Kontakt banken din for å få mer informasjon om dette.

Hva er en beløpsgrense, og hvordan endrer jeg den?

Beløpsgrense er et maksbeløp for trekk på din avtalegiro. Beløpsgrensen er alltid satt høyere enn faktisk trekk. Dette er i tilfellet et trekk ikke gjennomføres, og det for eksempel trekkes dobbelt ved neste innbetaling. Vi anbefaler ikke å endre beløpsgrensen.

Kan jeg få AvtaleGiro når jeg ikke har nettbank?

Ja, du kan få AvtaleGiro selv om du ikke har nettbank. Tar du kontakt med banken din kan de hjelpe deg.

Hvordan kan jeg avslutte AvtaleGiro?

Hvis du ønsker å si opp AvtaleGiro kan du gjøre dette i nettbanken din. 

Betalingsmetoden settes da automatisk til 1 termin og faktura for det resterende utestående beløpet sendes per post.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Dersom du har aktivert eFaktura «Ja takk til alle», «Alltid eFaktura» eller «Alltid Vipps eFaktura» i nettbanken din opprettes eFakturaavtalen automatisk for deg. 

Har du flere spørsmål, vil banken din best kunne hjelpe deg.

Har jeg en aktiv eFaktura-avtale?

Det kan du se i nettbanken din. Har du aktivert «eFaktura ja takk til alle» , «alltid eFaktura» eller «alltid Vipps eFaktura» så har du en aktiv eFaktura-avtale. Selve ordlyden kan variere fra bank til bank.

Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som kommer ferdigutfylt i nettbanken. For å betale eFakturaen må du godkjenne betalingen i nettbanken eller i Vipps.

Hvorfor har jeg fått eFaktura?

Dersom du har akseptert «eFaktura, ja takk til alle», «alltid eFaktura», «alltid Vipps eFaktura» eller opprettet eFaktura i nettbanken har du en aktiv eFaktura-avtale hos Tryg. Har du godkjent brukervilkårene i Vipps har du automatisk godkjent denne løsningen.

Må jeg aktivere eFaktura i nettbanken?

Dersom «eFaktura ja takk til alle» / «alltid eFaktura» er aktivert i din nettbank trenger du ikke å aktivere eFaktura eksplisitt hos Tryg, denne løsningen oppretter eFaktura automatisk.

Hvordan endrer jeg konto for trekk på eFaktura?

Du kan endre registrert kontonummer i din bank. 

eFakturaen må være registrert på samme fødselsnummer som forsikringstaker. Dersom forsikringstaker er en annen enn den som betaler, må man opprette avtalegiro.

Hvorfor mottar jeg ikke eFaktura i nettbanken min?

Mottar du ikke eFaktura i nettbanken din vil vi anbefale deg å ta kontakt med banken din.

Varsles jeg når det er en ny eFaktura i nettbanken?

Vi kan sende varsel til e-post eller SMS når vi har sendt ny eFaktura. For å aktivere varsel for eFaktura må du kontakte kundesenteret vårt. 

Du kan også få varsel fra banken. Om det er ønskelig endrer du innstillinger for varsling i nettbank.

Hva er "alltid eFaktura" og "eFaktura, ja takk til alle"?

«eFaktura ja takk til alle» er en avtale som tilbys av alle banker. Aktiverer du «alltid eFaktura», gir du en aksept til at vi kan sende faktura digitalt. Du vil da få eFaktura i nettbanken din ved neste utsendelse av faktura, har du vipps vil den også sendes dit.

Kan jeg få faktura per post dersom jeg har eFaktura?

Nei, det er dessverre ikke mulig å få faktura per post dersom du har eFaktura, men du finner full oversikt over faktura på Min side.

Må jeg godkjenne betaling av eFaktura i min nettbank?

Ja, du må selv godkjenne betaling av faktura i din nettbank eller i Vipps dersom du har eFaktura.

Hvorfor mottar jeg faktura i Vipps?

Du mottar faktura i Vipps fordi du har aktivert brukervilkårene i Vipps for å motta eFaktura der. Dette omtales ofte som «Alltid Vipps eFaktura».

Hva er Vipps eFaktura?

Vipps eFaktura gir deg deg muligheten til å betale eFaktura direkte fra Vipps-appen. Regningen havner i appen og kan betales med en gang, helt uten KID- og kontonummer. Du får også full oversikt over hva, når og til hvem du har betalt.

Hva er alltid Vipps eFaktura?

Det er en løsning som gjør at du kan motta eFaktura i Vipps-appen. Aktiverer du «alltid Vipps eFaktura» gir du en aksept om at du ønsker å motta eFaktura i Vipps.

Vipps virker ikke, hva gjør jeg?

Det kan være flere årsaker til at din Vipps ikke virker. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med Vipps på (+47) 22 48 28 00. Du kan også finne flere svar og videre hjelp på vipps.no. 

Dersom du ønsker å godkjenne og betale din eFaktura kan dette også gjøres via din nettbank.