Vi oppdaterer systemene våre. Du kan derfor oppleve noe ustabilitet på Min side, Min bedrift og i vår prisberegner. Vi beklager dette.

Tryg Legehjelp

Gratis for NITO-medlemmer

Tryg Legehjelp

En helt ny fordel for deg som er NITO-medlem! Få raskt hjelp av leger og sykepleiere på telefon og video 24 timer i døgnet - 365 dager i året. Alt du trenger å gjøre for å aktivere Tryg Legehjelp er å logge deg inn på Min side. Tjenesten aktiveres da automatisk.

Aktiver Tryg Legehjelp


Tryg Legehjelp for NITO-medlemmer

Tryg Legehjelp er alltid åpen, og gratis for deg som er NITO-medlem!

  • Online konsultasjon ved behov
  • Få svar innen 45 sekunder eller bli ringt tilbake, også netter og helligdager
  • Snakk med norske leger, også når du er på ferie i utlandet
  • Ektefelle og barn kan også ringe og få hjelp
  • Veiledning til offentlige og private helsetjenester
  • Sykemelding opp til syv dager
  • Henvisning til spesialist
  • Resept på medisiner

  • Aktiver Tryg Legehjelp

    Vil du ha denne tjenesten klar når du faktisk trenger den?
    Alt du trenger å gjøre for å aktivere Tryg Legehjelp er å logge deg inn på Min side. Tjenesten aktiveres da automatisk.

    Aktiver Tryg Legehjelp

  • Kontakt Tryg Legehjelp

    Når medlemskapet er aktivert, kan du ringe Tryg Legehjelp

    Ring 55 17 90 09

    Samtaler med Tryg Legehjelp er konfidensielle.
    Tryg har ikke innsyn i opplysninger du gir til Tryg Legehjelp.

Vanlige henvendelser

Du kan kontakte Tryg Legehjelp om det meste innen fysisk og psykisk helse. Vi vil enten hjelpe deg direkte eller gi deg gode råd på veien videre. Her er noen eksempler på henvendelser vi ofte får: Barnesykdommer, eksem, feber, forkjølelse, forstoppelse, halsbrann, hodepine, illebefinnende og oppkast, influensa, insektbitt, munnsår, søvnproblemer, urinveisinfeksjon, utslett, vondt i halsen, øyebetennelse, erektil dysfunksjon og tidlig utløsning, fordøyelsesproblemer, høysnue og allergier, hudsykdommer, mental helse, søvnløshet, prevensjon, ryggsmerter, muskel- og skjelettskader.

Resept og henvisning til spesialist

Trenger du resept eller henvisning til spesialist, så hjelper vi deg med det (med unntak av vanedannende medisiner/A og B-preparater.)

Ikke alt kan løses over telefon og internett. I tilfeller der vi mener det er nødvendig med en fysisk konsultasjon, vil vi anbefale deg å gå til fastlege, legevakt, sykehus eller privat legesenter.

 

Tjenesten Tryg Legehjelp leveres av Lasano. Samtaler med Tryg Legehjelp er konfidensiell. Tryg har ikke innsyn i opplysninger som våre kunder gir til Tryg Legehjelp.

 

Benytt NITO-fordelene dine ved å flytte forsikringene til Tryg. Se medlemsfordelene dine her.

Ønsker du hjelp til å flytte forsikringene? Kontakt oss gjerne på vår NITO-telefon 55 17 19 20. Du kan også sende en e-post til nito@tryg.no.

 

  • Tryg Legehjelp kan benyttes av den som er medlem i NITO, medlemmets ektefelle/samboer og barn av disse. Det er ingen aldersgrense for barn, så lenge til tilhører husstanden. Det betyr i praksis at:

    • Barn som har etablert egen husstand (flyttet hjemmefra) er ikke omfattet
    • Barn som går på skole, kanskje bor på hybel, men ikke kan sies å ha etablert egen husstand, er omfattet og kan benytte telefonen
    • Dersom det er delt omsorg for barn, og disse har folkeregistrert adresse hos annen forelder kan disse benytte tjenesten
    • Fosterbarn kan også benyttet tjenesten
  • Sykepleierne våre er tilgjengelig hele døgnet, hver dag, hele året. Legene våre er tilgjengelig mellom kl. 8-22, hver dag, hele året. Du kan også ringe oss fra utlandet på samme nummer som du bruker hjemme.

     

  • Tryg Legehjelp har omsorgsfulle og kompetente sykepleiere som alle har lang erfaring fra ulike fagfelt innenfor helsevesenet. Legene som jobber for Tryg Legehjelp har norsk autorisasjon, og vi krever lang og bred erfaring innen allmennmedisin. Legene konsulterer også regelmessig med spesialister tilknyttet vår tjeneste for at du skal få best mulig behandling.

  • Hos Tryg Legehjelp får du svar på dine medisinske spørsmål, og råd angående videre behandling. Sykepleierne setter deg i kontakt med en av våre leger for videre behandling om nødvendig. Legene vil gi deg en konsultasjon hvor du vil få råd og behandling. Tryg Legehjelps leger har mulighet til å skrive ut resept, legeerklæring, korte sykemeldinger og henvisninger til spesialist.

  • Det er ikke alt som kan løses på telefon og video. Det er ikke hensiktsmessig å benytte Tryg Legehjelp dersom:

    • Du har et symptom/problem som krever en fysisk undersøkelse eller prøvetaking
    • Du har behov for legemidler som kan være vanedannende (A- og B-preparater)
    • Du trenger akutt medisinsk hjelp som truer liv og helse. Da må du heller ringe 113.
  • Hos oss kan du få resept på legemidler akkurat som på et vanlig legekontor. Vi hjelper deg også med å fornye resepter på dine faste medisiner. Som hovedregel skriver vi ikke ut resept for mer enn 3 måneder av gangen. Tryg Legehjelps leger skriver ikke resept på:

    • Vanedannende medisiner (A- og B-preparater)
    • Legemidler som krever tett oppfølging av fastlege eller sykehus
    • Legemidler som krever fysiske undersøkelser
  • Du kan hente din resept på alle apotek i Norge.

  • Ja. Hos Tryg Legehjelp kan du få henvisning til spesialist hvis sykepleieren og legen mener at det er riktig.

  • Din henvisning sendes hjem til deg, og hvis du har behandlingsforsikring leveres den til Tryg forsikring. Har du ikke behandlingsforsikring og får henvisning til offentlig spesialist, sendes henvisningen direkte til spesialist. Du vil da bli kontaktet av spesialisten for å avtale time.

  • Det er først og fremst fastlegen som skal skrive ut sykemelding for deg. I visse tilfeller kan vi skrive ut korte sykemeldinger på opp til syv dager.

  • Tryg Legehjelps leger kan utstede legeerklæring for fravær på videregående skole, høyskole eller universitet.

  • Din informasjon blir behandlet som sensitive opplysninger i henhold til personvernloven og pasientsikkerhetsloven. Den blir kun lagret i sykepleierens og evt. legens journalsystem.

  • Legene i Tryg Legehjelp har kun tilgang på din journal hvis du har vært pasient hos oss før. Utover det kan legene åpne din kjernejournal, med informasjon om for eksempel allergier, tidligere sykehusinnlegg og medisinbruk, etter samtykke fra deg.

  • Det er kun den sykepleieren og evt. legen som du er i kontakt med som har informasjon om deg. Vi har taushetsplikt i henhold til helsepersonelloven.