Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

  1. Tryg Magasinet

Lavere promillegrense til sjøs

I fjor økte antallet som omkom i drukningsulykker i Norge, og over halvparten av de som omkom fra fritidsbåt var ruspåvirket. Det viser at det er et stort behov for å justere på promillegrensen til sjøs. I dag er promillegrensen 0,8 promille, men mer enn 6 av 10 ønsker å senke denne til 0,2 promille, slik det er i trafikken. Det kommer av en undersøkelse utført av YouGov for Tryg i slutten av januar i år.

Båt på sjøen

— Det er over 20 år siden promillegrensen i veitrafikken ble senket til 0,2 og vi mener det er på høy tid å innføre samme promillegrense til sjøs. Med en promillegrense på 0,8 legitimerer vi i praksis at det er ok å drikke alkohol mens man kjører båt. Det er altfor mange båtskader og dødsulykker hvert år som skyldes alkohol og ruspåvirkning, og det er tragisk at antallet druknede øker til tross for flere drukningsforebyggende tiltak, blant annet i form av livbøyen vår, sier Espen Opedal, landesjef for Tryg i Norge.

 

Flere omkommer i drukningsulykker enn i trafikken

I 2024 var det en betydelig økning i antall omkomne i drukningsulykker i Norge sammenlignet med året før, ifølge tall fra Redningsselskapet. Det var 95 mennesker som mistet livet, og i fjor var første gang i nyere tid hvor flere personer omkom i drukningsulykker enn i veitrafikken i løpet av et år.

— Samtidig ser vi av Sjøfartsdirektoratets ulykkesstatistikk at over halvparten av de som omkom i drukningsulykker i forbindelse med fritidsbåt i fjor var ruspåvirket, og hele 7 av 10 var uten flyteutstyr. Dette har med holdninger å gjøre, og vi tror at lavere promillegrense vil være et holdningsskapende tiltak for å få ned antall båt- og dødsulykker til sjøs, sier Opedal.

I tillegg til lavere promillegrense, tror vi at et påbud om å ha på seg flytevest i alle fritidsbåter vil medvirke til bedre sikkerhet til sjøs. Hele 79 prosent er enige med oss, ifølge en annen undersøkelse vi har gjort sammen med YouGov i januar 2025.

 

Nullvisjon for drukning

I over 70 år har vi vært dedikert til å forebygge drukningsulykker, og våre livbøyer har spilt en viktig rolle i å skape trygghet langs kysten og ved vannet. Den røde og hvite livredderen har blitt et velkjent symbol på sikkerhet, og vi er stolte av at vi har passert nærmere 60.000 livbøyer i Norge. Likevel mener vi at det fortsatt er mye arbeid igjen å gjøre for å nå nullvisjonen mot drukning som Regjeringen lanserte i 2023.