1. Tryg Magasinet

Frykter alvorlige ulykker med elsparkesykkel

Elektriske sparkesykler brer om seg med rekordfart og er i ferd med å erobre gatebildet i flere byer i Norge. De populære fremkomstmidlene har en motor som kan kjøre i opptil 20 km/t, og det er hverken aldersgrense eller påbud om hjelm. 

Vi ser en tøff ungdomsgutt fra siden, som kjører fort på en elsparkesykkel.

Vi frykter at det vil skje alvorlige ulykker i sommer hvor elsparkesykler er involvert. I fjor hadde vi flere skadetilfeller med barn på ståbrett, og i år er det elsparkesykler som gjelder. Disse har medvirket til en rekke alvorlige ulykker i utlandet, blant annet fire dødsulykker. Det er med andre ord ikke risikofritt, og spesielt barn i bytrafikken bekymrer.
Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring

Skremt av akselerasjonen

Elsparkesyklene tilhører det man kaller mikromobilitet, som også omfatter elektriske ståbrett og ståhjulinger. Kjøretøyene er klassifisert som sykkel og har de samme reglene som gjelder for vanlig tråsykkel.

– Jeg har selv prøvd en elsparkesykkel og ble svært overrasket over den kraftige akselerasjonen. Man må ha fart for å holde balansen, og det at man står oppreist på de små hjulene gir et høyt tyngdepunkt. Treffer man en fortauskant er sjansen stor for at man faller fremover. Den føles ustabil når bakken er ujevn og farten er lav, men som med alt annet kan man trene seg til bedre ferdigheter, forteller han.

Er ikke uskyldig leketøy

I flere byer i Norge drives det utleie av elsparkesykler, i Oslo er det flere tusen som kan leies via en app. I likhet med sykler er det ikke ubetinget tillat å bruke elsparkesykler på fortau, noe som øker risikoen for sammenstøt i bytrafikken.

– Hvem som helst kan ta de i bruk, også barn uten erfaring. Men elsparkesykkel er ikke et leketøy, og det er utrolig viktig å øve før en begir seg ut i trafikken, helst et sted uten biler. Det er for eksempel ikke enkelt å ha en hånd på styret og bruke den andre til å fortelle at du skal svinge. Du bør uansett bruke hjelm, og spesielt barn bør i tillegg ha annet beskyttelsesutstyr på armer og ben, sier Setnes.

Vegvesenet: – Kan få høy fart

Hans Olav Hellesøe, leder av Ulykkesanalysegruppen i Statens Vegvesen, mener at folk må være oppmerksomme og vise hensyn i trafikken for å unngå skader og ulykker.

– Ta hensyn til de rundt deg og ta det med ro. Elsparkesyklene kan oppnå høy fart og med det utgjøre en stor kraft. Vår oppfordring er vise hensyn til andre i trafikkbildet og gjør ditt for å unngå uhell, sier Hellesøe.

Unngå små barn på fortau 

For å bruke en elsparkesykkel på fortau, gatetun eller i en gågate må gangtrafikken være liten og du må ha tilnærmet gangfart. Så lenge du kjører på den regnes du som en kjørende, mens triller du den ved siden av deg regnes du som en gående.

– Husk at fotgjengere gjerne kan gå flere sammen i bredden, spesielt i sentrum av byene. De gående, ikke minst barn, er ubevisste om at det kan komme noen i høyere fart fra siden eller bakfra. Dessuten hører de gjerne ikke den elektriske motoren i en slik sparkesykkel. Har du da høy fart og lite kontroll kan det fort oppstå ulykker med personskader, sier han.

Noen regler som er viktig å huske:

  • Ferdes man i veibanen med en elsparkesykkel og kommer til et kryssende gangfelt skal man vike for kryssende fotgjengere med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Med elsparkesykkel skal en stoppe ved rødt lys, på lik linje med syklister.
  • Med elsparkesykkel er det tillat å krysse gangfelt kjørende, men man har vikeplikt for all kryssende trafikk. Triller man den har kryssende trafikk vikeplikt med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Det er ikke lov å kjøre en elsparkesykkel i utmark da den der defineres som en motorvogn og faller inn under regelverket om motorferdsel i utmark.
  • Selv om hjelm ikke er påbudt oppfordres alle på sykkel, elsparkesykkel og små elektriske kjøretøy til å bruke hjelm!