Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Akkurat nå har vi noen tekniske utfordringer

Vi opplever noen tekniske utfordringer, og noen av våre tjenester er derfor utilgjengelig akkurat nå. Vi jobber med å ordne feilen, og du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen. Beklager ulempen!

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

  1. Tryg Magasinet

Elsykkel: Sjekk bremsene før vinteren

Salget av elsykler når stadig nye høyder, og flere enn noen gang benytter elsykkel om vinteren. Men, er du fersk eier av en elsykkel bør du sjekke bremsene før vintersesongen. Bremselengden kan nemlig bli vesentlig lengre enn du er vant til.

En dame sykler over en gangbro i soloppgangen, på en kald dag.

Vi har sett ulykker om vinteren, der syklister feilvurderer bremselengden i forhold til fart og tyngde på elsykkelen. Mange er vant til bremselengden på vanlige sykler, men på vinterføre kan denne bli mye lengre med elsykkel. Da gjelder det å være varsom, ellers kan det få uante konsekvenser.
Øyvind Setnes, sykkelekspert i Tryg Forsikring

Bremsene virker svakere

Salget av elsykler har eksplodert de siste årene, og trolig er over 100.000 nye elsykler solgt de fire siste årene. Men mange glemmer at vekten på en elsykkel gjerne er det dobbelte av en vanlig sykkel. En elsykkel kan veie over 20 kilo og ha en toppfart på over 25 km/t på flat vei. Samtidig virker bremsene svakere fordi den er tyngre. 

– En elsykkel har som regel akkurat de samme bremsene som en vanlig sykkel. Det betyr også at de gjerne blir fortere slitt ved bruk. Skal du bruke elsykkel i vinter bør du derfor sjekke bremsene nå. I tillegg byr jo en elsykkel på en del utfordringer man gjerne ikke er vant med, som for eksempel at den akselerer raskt når du begynner å trå, sier Setnes.

Skift til piggdekk

Sykkeleksperten anbefaler å bruke piggdekk på alle sykler som brukes på vinterstid. Samtidig påpeker han at de som er uvant med å bruke elsykkel på snø og is bør ta seg en god del øvingsturer før man oppsøker trafikken.

– Trafikkulykker med elsykkel skyldes ofte en kombinasjon av stor fart og hurtig nedbremsing. Jo mer en har øvd på slike situasjoner, jo bedre forberedt er man. Har du aldri syklet med elsykkel på snø og is før, bør du virkelig øve. Å bråbremse med elsykkel på vinterstid er noe helt annet enn å bremse med en vanlig sykkel, sier Setnes.

Skal du bruke elsykkel i vinter bør du:

  • Skifte dekk til piggdekk, og jevnlig sjekke lufttrykk samt at bremsene ikke er slitt.

  • Bruk hjelm, ha lys foran og bak på sykkelen samt refleksvest på kroppen.

  • Beregne god bremselengde og vie trafikkbildet foran deg stor oppmerksomhet.

  • Øv et sted med lite trafikk, særlig på føre du ikke er vant til å ferdes på fra før.

  • Øv deg spesielt på å bremse med ulike hastigheter, unnamanøver samt bråbremsing.
     

Les om vår forsikring for El-sykkel