Vi oppdaterer systemene våre. Skadeskjemaer, innlogging og andre funksjoner kan derfor være ustabile. Kontakt oss for å få tilbud på forsikring.

Purring på innsendt skadesak gir lenger svartid
Vi har ikke glemt deg! Det er for tiden mange som lurer på når de får svar på skaden de har meldt, dette gjør at svartiden blir lenger. Vi behandler alle innsendte skadesaker fortløpende, og vil gi tilbakemelding så fort skadesaken din er behandlet.

Koronaviruset – hva dekker reiseforsikringen hos Tryg?

Sist oppdatert: 3. juni kl 15:34

Tryg dekker avbestilling av reiser til utlandet så lenge Utenriksdepartementet fraråder reise, men du trenger ikke melde skaden din hos oss før avreisetidspunktet har vært. Først da vet du hvor mye som refunderes av reisearrangør og flyselskap.

Avbestilling av planlagt reise

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land i hele verden.

Rådet gjelder til 20. august med følgende forbehold:

  • Innen 15. juni blir det vurdert om det skal gjøres unntak for reiser til de nordiske landene.
  • Innen 20. juli blir det vurdert om det skal gjøres unntak for reiser til enkelte nære europeiske land.

Tryg dekker utgifter til avbestilling av reiser til utlandet som du ikke får dekket av andre så lenge det er et gyldig reiseråd på avreisetidspunktet.

Vi dekker avbestilling av:

  • Reiser i Norden med avreisedato frem til 15. juni.
  • Reiser i Europa med avreisedato frem til 20. juli.
  • Reiser til resten av verden med avreisedato frem til 20. august.

Vi forlenger dekningen så lenge det foreligger reiseråd fra UD.

Informasjon om avbestilling av tjenestereise.

Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av reise til land/område som allerede hadde et reiseråd på bestillingstidspunktet for reisen. Dette gjelder også hvis nåværende reiseråd blir forlenget utover 20. august. Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Dette gjør du:

  • Vi vil gjerne at du avventer frem til avreisedato før du avbestiller reisen. Først da vil du vite hvilken refusjon du kan få fra andre, eksempelvis flyselskap eller reisearrangør. Reiseforsikringen dekker ikke utgifter du har krav på å få dekket av andre. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.
     
  • Når flyselskapet kansellerer reisen, har du krav på tilbakebetaling fra flyselskapet. Informasjon om dine rettigheter og refusjon (forbrukerrådet.no).

    Har du fått tilbud om verdikupong fra flyselskapet? Vi erfarer at mange flyselskap nå tilbyr kundene verdikuponger, cashpoints, bonuspoeng ol. i stedet for tilbakebetaling. Uavhengig av hva du velger når det gjelder refusjon, dekker ikke reiseforsikringen flybilletter som erstattes av flyselskapet.
     
  • Pakkereiser skal refunderes av reisearrangøren dersom Utenriksdepartementets reiseråd gjelder ditt reisemål og din reiseperiode. TUI, Ving og Apollo har eksempelvis kansellert alle reiser frem til 20. august, og de vil refundere innbetalte beløp for disse reisene. Det kan ta litt tid, da myndighetene har vedtatt en midlertidig forskrift som sier at reisearrangør må tilbakebetale innen tre måneder for avbestillinger som gjøres fram til 14. juni. Informasjon om rettigheter for pakkereiser (forbrukerrådet.no).
     
  • Utgifter du har hatt og som du ikke får refundert av andre, kan du søke om å få dekket på reiseforsikringen din.

Meld avbestilling av reise
 

Gjenåpning av grenser, råd fra UD og ønske om å dra på planlagt reise

Det vil nå etter hvert bli flere land som åpner grensene igjen. Det er viktig å merke seg at så lenge Utenriksdepartementet fraråder reise til aktuelt land/område, vil ikke reiseforsikringen gjelde hvis du reiser. Dette gjelder selv om det aktuelle landet har gjenåpnet grensene sine. Utenriksdepartementet fraråder foreløpig reiser til og med 20. august 2020.

Konkurs

Hva gjelder hvis flyselskapet eller reisearrangøren går konkurs?

Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan tap ved konkurs være dekket av banken eller kortselskapet. Vær oppmerksom på at det kan være korte reklamasjonsfrister. Les mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådet sine nettsider.

Hvis du ikke får dratt på en pakkereise eller chartertur fordi de som står bak reisen går konkurs, skal du kontakte Reisegarantifondet. Så lenge reisearrangøren er medlem av dette fondet, vil du få tilbake det du har betalt for reisen.

Tap som følge av konkurs er ikke dekket på reiseforsikringen.

Vilkår for reiseforsikring

Du finner fullstendige vilkår for reiseforsikringen her. For mer informasjon om hvilken forsikring du har kan du logge inn på Min side.

Har du betalt med kredittkort som inkluderer reiseforsikring?
Disse reiseforsikringene kan ha andre forsikringsvilkår som enn Trygs reiseforsikringsvilkår.

Når skaden er meldt

Har du reiseforsikring gjennom en fagorganisasjon, annen organisasjon, arbeidsgiver eller kredittkort, vises ikke skademeldingen din på Min Side. Du vil imidlertid motta en bekreftelse på epost når din skademelding er registrert.

Vi har ikke glemt deg! Vi har svært stor pågang og behandlingstiden er for øyeblikket flere uker. For å kunne behandle sakene så raskt og effektivt som mulig, ber vi om at du ikke purrer på svar om skadesaken din. Skadesakene behandles fortløpende etter hvert som de kommer inn og nødvendig dokumentasjon er sendt til oss. 

Hold deg oppdatert om situasjonen

Følg med på myndighetenes informasjon.

Registrering for nordmenn i utlandet

Vi oppfordrer alle nordmenn i utlandet til å registrere sine kontaktopplysninger hos Utenriksdepartementet, slik at man kan motta oppdateringer fra myndighetene. Registrer din kontaktinformasjon hos UD her.
 

Spørsmål og svar om forsikring og koronasituasjonen

Andre relevante spørsmål