Nettsiden vår blir snart enda bedre
Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Flystreik, kø og forsinkelser

Europeiske flyplasser er rammet av streik, kø og forsinkelser. Reiseforsikringen gir ikke dekning for forsinkelse eller kansellert reise som følge av kø, bemanningsproblem eller streik, men du har rett på erstatning fra flyselskapet. 

Flere flyselskap kansellerer reiser, og reiseforsikringen gir ikke dekning for slike tilfeller. Du må derfor rette ditt krav til ansvarlig flyselskap. Dersom du ikke har fått melding om at flyet er kansellert, så anta at flyet går som planlagt. Møt opp på flyplassen i god tid

Flyselskapet er ansvarlig dersom reisen din blir kansellert. Dette gjelder uavhengig av hva som er årsaken, også ved streik. Dersom flyet blir kansellert eller er forsinket i mer enn fem timer har du tre valg for hva du kan kreve:

  • Ombooking snarest mulig

  • Ombooking til et senere tidspunkt

  • Pengene tilbake

I tillegg til refusjon eller ombooking kan du ha krav på kompensasjon. Om og hvor mye avhenger av årsaken til forsinkelsen/kansellering, når du fikk melding om endring, lengde og flystrekning. Du kan sjekke hva du har krav på her: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/

Ta kontakt med flyselskapet for å rette ditt krav

Selv om det er en risiko for at din reise blir kansellert, så er det viktig at du ikke avbestiller. Hvis du tar kontakt med flyselskapet for å avbestille, mister du ditt krav på refusjon. Vi anbefaler derfor at du venter til flyet eventuelt blir kansellert. Du vil da ha dine rettigheter i behold.

Forsinket bagasje? Les om hva du kan få erstattet.

 

Dekkes din avbestilling av reiseforsikringen?

Om du må avbestille reisen av andre grunner enn at flyselskapet kansellerer turen din, kan du være dekket av reiseforsikringen.