Reisen

Hva har skjedd?

Her melder du fra om det har skjedd noe før eller under reisen, så hjelper vi deg videre. På denne siden finner du også svar på vanlige spørsmål om bagasje, avbestilling og forsinkelser. 

PS! Du vil få ekstra rask behandling dersom du samtykker til automatisk behandling.

Akutt hjelp på reise?

Kontakt Tryg Alarm på +47 55 17 10 01 dersom du er på reise og blir syk, blir skadet eller har behov for annen øyeblikkelig hjelp.

Ofte stilte spørsmål

Skademelding på nett
Når skaden oppstår
Dekning på reise
Vilkår

Hvilken informasjon er det lurt å ha tilgjengelig ved melding av skade?

  • Avtalenummeret ditt. Dette finner du på forsikringskortet, i forsikringsbeviset eller på Min Side
  • Hvis du har forsikring gjennom arbeidsgiver, får du nummeret fra arbeidsgiveren din. 
  • Personalia for den eller de som søker erstatning. Dokumentasjon og bilder i saken, vi ber om dem ved behov. 
  • Oversikt over tapte/skadede gjenstander. 
  • Ved forsinket/tapt bagasje - bekreftelse fra ditt flyselskap (PIR-rapport).

Hva skjer etter at Tryg har mottatt skademeldingen min?

Enkle skader som er meldt på nett ferdigbehandles med en gang og du mottar oppgjøret ditt fortløpende. Trenger vi mer informasjon, tar vi kontakt med deg i løpet av 1-2 arbeidsdager. 

Om du trenger hjelp umiddelbart kan du ringe Tryg Alarm - de har åpent 24 timer i døgnet.

Kan jeg lagre påbegynt skademelding?

Du kan lagre påbegynt skademelding og fullføre denne senere. Vi registrerer ikke skademeldingen din før den faktisk er sendt inn. For å sende inn skademeldingsskjemaet må du bekrefte at informasjonen registrert er korrekt og trykke på "Send inn". Er du privatkunde kan du også følge skadesaken senere på Min side.

Jeg er forsikret via arbeidsgiver, skal jeg logge inn med min private BankID?

Ja, du bruker din private BankID/innlogging ved melding av skade gjennom arbeidsgiver

Kan jeg vente med å melde skaden til jeg kommer hjem?

Skademelding kan du fylle ut etter at du har kommet hjem. Skademeldingen skal være registrert innen ett år etter at skaden / hendelsen inntraff. 

Ved hjemtransport, sykehusinnleggelse og ved sengeleie mer enn 5 dager skal Tryg Alarm alltid kontaktes på reisen for forhåndsgodkjenning.

Hvem kontakter jeg om jeg trenger akutt hjelp?

Kontakt Tryg Alarm dersom du er på reise og blir syk, blir skadet eller har behov for annen øyeblikkelig hjelp. 

Tryg Alarm er Trygs alarmsentral. De kan kontaktes dersom det har oppstått et akutt skadetilfelle utenom de vanlige åpningstidene til Tryg. 

Kontakt Tryg Alarm dersom: 

  • Det er har oppstått akutt sykdom eller ulykke som krever sykehusinnleggelse eller hjemtransport. 
  • Det er behov for evakuering i forbindelse med krig, terror, naturkatastrofer eller epidemier på reisemålet. 

Tryg Alarm vil stille betalingsgaranti og sjekke muligheter for hjemtransport om nødvendig. Ved sykdom og ulykke vil egne leger kvalitetssikre at du får riktig medisinsk behandling. 

Tryg Alarm kan kontaktes på +47 55 17 10 01.

Hvilke skader må jeg politianmelde?

Alle tyveri og ran skal i utgangspunktet politianmeldes. Ved tap av bank- eller kredittkort, ta direkte kontakt med banken din eller kortselskapet.

Når bør jeg melde skaden?

Skaden kan meldes på nett når du selv har mulighet. Skademeldingen skal være registrert innen ett år etter at skaden / hendelsen inntraff.

Hva gjør jeg dersom jeg blir forhindret fra å reise grunnet sykdom eller skade?

Ta kontakt med lege for attest som kan bekrefte tilfellet. 

Det er viktig at reisen blir avbestilt hos reisearrangør så snart det er klart at reisen ikke kan gjennomføres. I noen tilfeller kan man ha rett på refusjon fra reisearrangør. Hva som refunderes av reisearrangør må være avklart før skaden meldes til oss. 

Når refusjonen er avklart, kan skademeldingen fylles ut på tryg.no.

Jeg skal mellomlande og reise videre med annet fly, men forsinkelse gjør at jeg ikke rekker min forbindelse. Hva gjør jeg?

Dersom værforhold eller tekniske/mekaniske problemer fører til at du forsinkes med mer enn 1,5 time og ikke rekker ditt neste fly, skal du alltid henvende deg til flyselskapet først. I mange tilfeller har selskapet ansvaret for at du kommer deg videre.

Hva gjør jeg dersom bagasjen min blir skadet/tapt under flyreisen?

Ta alltid kontakt med ankomstservice for å melde skaden og få en PIR-rapport. En PIR-rapport er kvittering på at bagasjen er meldt savnet/tapt hos ditt flyselskap. Transportør er ansvarlig for skade som skjer på innsjekket bagasje. 

Skade/ tap som først oppdages etter at du har forlatt flyplassen må meldes til flyselskapet snarest mulig, og senest innen syv dager. Sørg for å sikre bevis for skadene om mulig, for eksempel ved å ta bilde av skadet bagasje. 

Reiseforsikringen dekker innkjøp av nødvendige klær og toalettsaker, dersom bagasjen er forsinket. Ta vare på spesifiserte kvitteringer for nødvendig innkjøp, billetter og bagasjerapporten du fikk ved innsjekk av bagasjen. 

Ytre skade på emballasje på koffert og lignende er ikke dekket av reiseforsikringen. 

Annen skade / tap på innsjekket bagasje kan meldes til Tryg. Skademelding kan du fylle ut på tryg.no etter at du har kommet hjem.

Flyet mitt er forsinket, dekker forsikringen dette?

Hvis flyet ditt (eller annet transportmiddel) ikke går til avtalt tid erstattes utgifter til reise eller nødvendig overnatting. Forsinkelsen må være bekreftet av reisearrangør og den må skyldes værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding. Hvilke beløpsgrenser som gjelder finner du på Min Side

  • Sjekk med transportør om deres ansvar før du kontakter Tryg. Dine rettigheter ved forsinket reise kan sjekkes hos forbrukerrådet
  • Du må alltid vite årsaken til forsinkelsen før du melder skaden til oss (eksempel værforhold, teknisk feil osv) 
  • Ta vare på alle kvitteringer.

 Skademelding kan du fylle ut på tryg.no etter at du har kommet hjem.

Jeg har blitt skadet/syk, hva gjør jeg?

Hvis du har behov for akutt medisinsk hjelp, ta kontakt med Tryg Alarm. Legene våre kan anbefale deg hvor du skal henvende deg og sikre at du får den rette behandlingen. Vår alarmsentral kan stille garanti eller sende betaling til sykehus / lege. 

Er det nødvendig å reise hjem for behandling eller familie må tilkalles, kan Tryg dekke utgifter og hjelpe med det praktiske. Dekning for utgifter skal alltid forhåndsgodkjennes av Tryg eller Tryg Alarm. 
Ring Tryg Alarm på telefon +47 55 17 10 01 før du foretar deg noe. 

Hvis det gjelder mindre alvorlig sykdom som for eksempel forkjølelse, lett infeksjon og lignende kan du melde skaden når du kommer hjem. 

Er du i EØS-land eller i Sveits? 
Da vil ditt europeiske helsetrygdkort gjelde. Dersom du ikke har kort, kontakt HELFO på telefon + 47 800 43 573. 

Ta vare på legeerklæring, resepter og andre kvitteringer slik at du får dette refundert. 

Skademelding kan du fylle ut på tryg.no etter at du har kommet hjem.

Er min mobil dekket på reiseforsikringen?

Vår reiseforsikring dekker tyveri eller ran av mobiltelefonen din på ferie. Reiseforsikringen kan også dekke skade på reisegods som følge av brann og vannlekkasje. Skadeverk utført av annen person kan også være dekket. Les mer om Reise og Reise Ekstra

Har du Innbo Ekstra hos Tryg kan denne dekke plutselige skader som oppstår på din telefon i Norden, det kan derfor være lurt å sjekke dekning og vilkår på de to forskjellige forsikringene før du melder skaden. Les mer om Innbo Ekstra.

Er jeg dekket for uhellskader på min reiseforsikring?

Eiendeler som skades eller ødelegges ved et uhell erstattes ikke av reiseforsikringen. 

Eksempler på uhell som ikke dekkes: 

  • Du eller noen andre mister gjenstanden i bakken (støt- eller klemskade, knust skjerm osv.).
  • Vannsøl. 
  • Du faller i vannet med gjenstanden i lommen. 
  • Du snubler og får ødelagt klær, klokke osv. 

Hvis du har Innbo Ekstra-dekning i Tryg kan du søke om å få dekket denne typen skader. Velg da aktuelt skadeskjema under Innbo.

Er jeg dekket for tyveri/ran på min reiseforsikring?

Ja, reiseforsikringen hjelper deg blant annet hvis du blir utsatt for tyveri og ran, eller hvis bagasjen din forsvinner under en flyreise. 

Ta kontakt med vår alarmsentral Tryg Alarm ved behov for akutt hjelp, som for eksempel hvis du blir frastjålet pass, reisedokumenter og bankkort.

Er jeg dekket for tap eller skade på innsjekket bagasje?

Tap 

Blir eiendeler ødelagt eller stjålet fra innsjekket bagasje, kan du søke erstatning på reiseforsikringen. Meld fra til flyselskapet om skaden/tyveriet før du melder saken til oss. 

NB: De fleste flyselskapene har en frist på syv dager for å melde slike tap eller skader. 

Skade 

Utvendig skade på innsjekket bagasje (for eksempel sprekk i koffertskall, hjul som har falt av, hull i ryggsekk/bag) dekkes ikke av reiseforsikringen.

Er jeg dekket for utgifter i forbindelse med sykdom etter hjemkomst?

Reiseforsikringen dekker ikke eventuelle utgifter du får når du har kommet hjem, selv om utgiftene skyldes en sykdom som oppstod på reise. 

Ved ulykkesskade gjelder egne regler for utgifter som påløper etter hjemkomst, og skaderådgiveren din vil informere deg om disse når saken din behandles.

Hva dekkes ved sykdom på reise?

Reiseforsikringen dekker i hovedsak utgifter til vanlig medisinsk behandling ved akutt sykdom eller skade og reiseutgifter til/fra behandling.

Flyet er forsinket - dekker forsikringen dette?

Hvis flyet ditt (eller annet transportmiddel) ikke går til avtalt tid erstattes utgifter til reise eller overnatting. Forsinkelsen må være bekreftet av reisearrangør og den må skyldes værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding. 

Hvilke beløpsgrenser som gjelder finner du på Min Side.

Får jeg erstatning dersom flyselskap, reisearrangør eller lignende går konkurs?

Nei, i disse tilfellene gjelder ikke forsikringen. 

Hvis du har kjøpt reisen med kredittkort, anbefaler vi at du kontakter kortselskapet for mulig erstatning. I visse tilfeller kan det også gis erstatning gjennom Reisegarantifondet.

Får jeg erstatning ved streik?

Nei, i disse tilfellene gjelder ikke forsikringen.

Hvilke gjenstander kan jeg ikke sende som innsjekket bagasje?

Følgende gjenstander skal ikke sendes som ekspedert bagasje:

  • Telefon, data-, foto- og videoutstyr, iPad/tablet/Kindle, GPS og andre elektroniske gjenstander. 
  • Kontanter, smykker og klokker. 
  • Briller. 
  • Flasker. 
  • Flytende veske med unntak av nødvendige toalettartikler, som er forsvarlig pakket for å hindre lekkasje. 
  • Kunst og antikviteter. 
  • Bedervelige varer

Dekker reiseforsikringen min skade på leiebil?

Nei, skade på leiebil dekkes ikke på din reiseforsikring, men egenandelen på din leiebil kan dekkes med inntil kr 10.000. 

Sjekk forsikringsbeviset om din reiseforsikring omfatter egenandel leiebil. Denne informasjonen kan du finne under avtaledokumenter på Min side

Reiseforsikringen kan da dekke egenandel hvis leiebilen blir stjålet eller skadet. Vær oppmerksom på at det må være tegnet forsikring på bilen hos utleiefirmaet, og at den aktuelle skaden er omfattet av bilforsikringen.

Kan jeg få kompensasjon hvis ferien blir ødelagt på grunn av sykdom eller skade?

Reiseforsikringen kan gi kompensasjon for tapte feriedager : 

  • Ved hjemreise før tiden på grunn av alvorlig sykdom / skade. 
  • Ved innleggelse på sykehus. 
  • Hvis du må holde sengen hele dager etter ordre fra lege. Ta kontakt med lege på stedet for å få en bekreftelse på årsak og antall dager sengeleie. 

Husk også å ta kontakt med Tryg Alarm ved sengeleie mer enn 5 dager. Ved behov for hjemtransport og ved sykehusinnleggelse skal Tryg Alarm alltid kontaktes. 

Skademelding kan du fylle ut på tryg.no etter at du har kommet hjem.

Når kan jeg søke kompensasjon ved forsinket/tapt bagasje?

Reiseforsikringen dekker innkjøp av nødvendige klær og toalettsaker, dersom bagasjen er forsinket. Bagasjen anses som tapt når den ikke er identifisert av transportør innen 21 dager.

Hvor finner jeg fullstendige vilkår for reise?

Hvor finner jeg fullstendige vilkår for Young Living?