Tryg legehjelp

Ekstra trygghet

Som NITO-medlem får du gratis tilgang til Tryg Legehjelp. Erfarne sykepleiere og leger gir deg digital konsultasjon 365 dager i året. Sparer deg for både tid, penger og bekymringer enten du er hjemme eller på reise.

Må vi på legevakten?

Er det kveld, kan det være fint å høre med legen om dere må dra på legevakten eller kan være hjemme.

Må jeg være hjemme med minsten i morgen?

Spør legen over video om minsten må holdes hjemme eller kan gå i barnehagen i morgen.

Trenger du ny resept?

Har du glemt viktige medisiner kan du enkelt få ny resept ved å ringe Tryg Legehjelp. Gjelder kun i Norge.

Aktiver Tryg Legehjelp

Vil du ha denne tjenesten klar når du faktisk trenger den? Alt du trenger å gjøre for å aktivere Tryg Legehjelp er å logge deg inn på Min side. Tjenesten aktiveres da automatisk.

Image
Illustrasjon av Tryg Legehjelp på mobil

Slik kontakter du Tryg Legehjelp

Tryg Legehjelp kan ringes og brukes som app. Få digital helsehjelp på mobilen ved å laste ned appen på App Store eller Google Play.

Ring Tryg Legehjelp - 55 17 90 09

Tjenesten er gratis for alle NITO-medlemmer. Alle samtaler med Tryg Legehjelp er konfidensielle.

Slik kan Tryg Legehjelp hjelpe deg og familien

Tryg Legehjelp hjelper deg og familien din med både fysisk og psykisk helse. Enten direkte eller ved å veilede deg videre. Åpent hver dag hele året – inkludert helligdager!

Vanlige henvendelser

Barnesykdommer, feber, øyebetennelse, influensa, insektbitt, fordøyelsesproblemer, allergier, søvnproblemer, mental helse, muskel- og skjelettskader.

Resept og henvisning

Vi kan henvise til spesialist og skrive ut nødvendige resepter, med unntak av vanedannende medisiner/A- og B-preparater.

Ikke alt kan løses digitalt

Er det nødvendig med en fysisk konsultasjon, anbefaler vi å gå til fastlege, legevakt, sykehus eller privat legesenter.

Image
Person ser på en dataskjerm

Rask hjelp ved lettere angst, stress og depresjon

Gjennom Tryg Legehjelp får du hjelp til å håndtere lettere psykiske plager gjennom effektive selvhjelpsprogrammer med ukentlig veiledning om det er behov for det.

 

Tryg Legehjelp og psykisk helse

Tjenesten er inkludert for deg med Behandling Enkel, Barneforsikring med barn over 16 år og NITO Studentforsikring.

Våre helse- og personforsikringer

Spørsmål om forsikring?

Ring vår NITO-telefon 55 17 19 20 eller send en e-post til nito@tryg.no.

Les mer om NITO-fordelene dine

Ofte stilte spørsmål

Tryg Legehjelp
Resepter og henvisninger
Legeerklæring
Sikkerhet

Hvem kan benytte Tryg Legehjelp?

Tryg Legehjelp kan benyttes av den som har privat personforsikring hos Tryg, forsikringstakers ektefelle/samboer og barn av disse. Det er ingen aldersgrense for barn, så lenge de tilhører husstanden. Det betyr i praksis at:

  • Barn som har etablert egen husstand (flyttet hjemmefra) ikke er omfattet
  • Barn som går på skole, kanskje bor på hybel, men ikke kan sies å ha etablert egen husstand, er omfattet og kan benytte telefonen
  • Dersom det er delt omsorg for barn, og disse har folkeregistrert adresse hos annen forelder kan disse benytte tjenesten
  • Fosterbarn kan også benyttet tjenesten

Hva er åpningstidene?

Tryg Legehjelp er åpen hver dag, hele året, mellom kl. 07:30–23:00. Sykepleierne våre er tilgjengelig og besvarer din henvendelse i hele åpningstiden. Legene våre er tilgjengelig mellom kl. 08:00–22:00, hver dag. Du kan også ringe oss fra utlandet på samme nummer som du bruker hjemme.

Du kan legge inn en chat hele døgnet, den besvares i så fall neste morgen.

Hvem jobber i Tryg Legehjelp?

Tryg Legehjelp har omsorgsfulle og kompetente sykepleiere som alle har lang erfaring fra ulike fagfelt innenfor helsevesenet. Legene som jobber for Tryg Legehjelp har norsk autorisasjon, og vi krever lang og bred erfaring innen allmennmedisin. Legene konsulterer også regelmessig med spesialister tilknyttet vår tjeneste for at du skal få best mulig behandling.

Hva kan Tryg Legehjelp hjelpe med med?

Hos Tryg Legehjelp får du svar på dine medisinske spørsmål, og råd angående videre behandling. Sykepleierne setter deg i kontakt med en av våre leger for videre behandling om nødvendig. Legene vil gi deg en konsultasjon hvor du vil få råd og behandling. Tryg Legehjelps leger har mulighet til å skrive ut resept, legeerklæring og henvisninger til spesialist.

Kan jeg bruke Tryg Legehjelp for alle medisinske problemer?

Det er ikke alt som kan løses på telefon og video. Det er ikke hensiktsmessig å benytte Tryg Legehjelp dersom:

  • Du har et symptom/problem som krever en fysisk undersøkelse eller prøvetaking
  • Du har behov for legemidler som kan være vanedannende (A- og B-preparater)
  • Du trenger akutt medisinsk hjelp som truer liv og helse. Da må du heller ringe 113.

Hva slags resepter kan jeg få hos Tryg Legehjelp?

Hos oss kan du få resept på legemidler akkurat som på et vanlig legekontor. Vi hjelper deg også med å fornye resepter på dine faste medisiner. Som hovedregel skriver vi ikke ut resept for mer enn 3 måneder av gangen. Tryg Legehjelps leger skriver ikke resept på:

  • Vanedannende medisiner (A- og B-preparater)
  • Legemidler som krever tett oppfølging av fastlege eller sykehus
  • Legemidler som krever fysiske undersøkelser

Hvor kan jeg hente min resept?

Du kan hente din resept på alle apotek i Norge.

Har jeg mulighet til å få henvisning?

Ja. Hos Tryg Legehjelp kan du få henvisning til spesialist hvis sykepleieren og legen mener at det er riktig.

Hvor sendes min henvisning?

Din henvisning sendes hjem til deg, og hvis du har behandlingsforsikring leveres den til Tryg forsikring. Har du ikke behandlingsforsikring og får henvisning til offentlig spesialist, sendes henvisningen direkte til spesialist. Du vil da bli kontaktet av spesialisten for å avtale time.

Kan jeg få legeerklæring ved fravær fra skole?

Tryg Legehjelps leger kan utstede legeerklæring for fravær på videregående skole. Merk at dette ikke gjelder for høyskole eller universitet, da disse kan bli avslått av skolen.

Hvordan behandles opplysninger jeg gir til Tryg Legehjelp?

Din informasjon blir behandlet som sensitive opplysninger i henhold til personvernloven og pasientsikkerhetsloven. Den blir kun lagret i sykepleierens og evt. legens journalsystem.

Har Tryg Legehjelps leger tilgang på min journal?

Legene i Tryg Legehjelp har kun tilgang på din journal hvis du har vært pasient hos oss før. Utover det kan legene åpne din kjernejournal, med informasjon om for eksempel allergier, tidligere sykehusinnleggelser og medisinbruk, etter samtykke fra deg.

Hvem får vite at jeg har brukt Tryg Legehjelp?

Det er kun den sykepleieren og evt. legen som du er i kontakt med som har informasjon om deg. De har taushetsplikt i henhold til helsepersonelloven. Tryg Forsikring har ikke innsyn i opplysninger som våre kunder gir til Tryg Legehjelp.

Tjenesten Tryg Legehjelp leveres av Helsetelefonen.

Bruk NITO-fordelene dine

Snakk med en hyggelig rådgiver og få et godt medlemstilbud på forsikring.