Ting på avveie

Hvilke skader på bagasjen og tingene dine dekkes av reiseforsikringen?

Har du tegnet en reiseforsikring i Tryg, har du god dekning om din bagasje blir utsatt for hærverk, stjålet eller forsinket.

Skade på bagasje og ting

Reiseforsikringen kan dekke hærverk på personlige eiendeler som du har med deg til eget bruk under reisen og oppholdet, som for eksempel mobiltelefon og sportsutstyr. 

Om eiendelene dine blir skadet på reise, vil en skadebehandler vurdere om du er dekket av forsikringen din. Husk at du uansett har ansvar for å passe godt på tingene dine.

Tyveri

Reiseforsikringen kan også dekke tyveri av personlige eiendeler som du har med deg til eget bruk under reisen og oppholdet, som for eksempel mobiltelefon og sportsutstyr. 

Har du blitt utsatt for et tyveri? 
Dette må politianmeldes før du melder skaden. Gå til www.politiet.no/tjenester/anmelde/ for å anmelde forholdet, dersom du ikke allerede har gjort det. 

PS! For at tyveri av dine ting skal bli dekket av reiseforsikringen, må de ha vært i din besittelse. Har du for eksempel gått fra mobiltelefonen din på en kafe, for å oppdage at den har blitt stjålet mens du var borte, gjelder ikke forsikringen.

Forsinket reisegods

Er bagasjen din forsinket eller forbyttet, dekker vi kjøp av klær, toalettsaker eller andre ting du trenger frem til bagasjen dukker opp. 

Forsinket bagasje? Her har du noen nyttige tips!

Skade på ekspedert bagasje

Blir bagasjen din skadet under transport må dette meldes til flyselskap/transportselskap innen 7 dager! ​ 

Forsikringen kan dekke skade som transportselskapet ikke er ansvarlig for. Du kan lese mer om dine rettigheter på forbrukerrådet sine nettsider. Husk at verdifulle eiendeler ikke skal sendes med innsjekket bagasje.

Hvilke skader dekkes ikke?

Din reiseforsikring dekker deg for de vanligste skadene på bagasje, men som med alle andre forsikringer, er det også tilfeller som ikke dekkes.

Gjenstander du har mistet

Gjenstander som er mistet, eventuelt rotet bort og ikke vet hvor er, dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva gjør jeg hvis bagasjen ikke kommer til rette?

De aller fleste får heldigvis bagasjen sin igjen, men i enkelte tilfeller vil den være å regne som tapt.

Når er bagasjen min å regne som tapt?

Har det gått 21 dager uten at du har fått bagasjen din, kan du søke om erstatningfor tapt bagasje. 

NB! På grunn av situasjonen med manglende personell hos flyselskapene er det er nå mange kofferter på flyplasser rundt i verden som enda ikke er blitt sendt ut til passasjerer. 

For å få avklart om bagasjen din faktisk er tapt, ber vi deg innhente skriftlig dokumentasjon fra flyselskapet som bekrefter at de anser bagasjen som tapt. Dersom bagasjen er funnet men ikke sendt ut, så er ikke bagasjen tapt.