Hjem, hytte og bygning

Hva har skjedd?

Her melder du fra om noe har skjedd med hjemmet ditt eller hytten din, så hjelper vi deg videre. Gjelder også for bedriftsbygninger.

PS! Du vil få ekstra rask behandling dersom du samtykker til automatisk behandling.

Ofte stilte spørsmål

Skademelding på nett
Når skaden oppstår
Dekning på bygning og innbo

Hvilken informasjon er det lurt å ha tilgjengelig ved melding av skade?

  • Avtalenummeret ditt. Dette finner du på forsikringskortet, i forsikringsbeviset eller på Min Side. Hvis du har forsikring gjennom arbeidsgiver, får du nummeret fra arbeidsgiveren din.
  • Personalia for den eller de som søker erstatning. 
  • Dokumentasjon og bilder i saken, vi ber om dem ved behov. 
  • Oversikt over tapte/skadede gjenstander.

Hva skjer etter at Tryg har mottatt skademeldingen din?

Enkle skader som er meldt på nett ferdigbehandles med en gang og du mottar oppgjøret ditt fortløpende. Trenger vi mer informasjon, tar vi kontakt med deg fortløpende. 

Om du trenger hjelp umiddelbart kan du kontakte oss direkte.

Kan jeg lagre påbegynt skademelding?

Dersom du er privatkunde kan du lagre påbegynt skademelding og fullføre denne senere. Vi registrerer ikke skademeldingen din før den faktisk er sendt inn. For å sende inn skademeldingsskjemaet må du bekrefte at informasjonen registrert er korrekt og trykke på «Send inn».

Hvor kan jeg se hva jeg har i egenandel på forsikringen?

Informasjon om egenandel finner du på Min side. Logg inn på Min side.

Hva er egenandelen min?

Egenandel er det beløpet du betaler selv ved skade. Egenandelen kan variere fra produkt til produkt, og noen hendelser har spesielle egenandeler. 

Hvilken egenandel som gjelder i akkurat din sak, finner du i forsikringsdokumentene dine. Logg deg inn på Min side her

NB! Krav under egenandelen behandles ikke.

Har du depositumsforsikring gjennom Hybel?

Har du behov for å bruke depositumsforsikringen, skal saken meldes på Hybel.no.

Kommer det noen fra dere for å se på skadene?

Dette avklares når skaden er meldt. Er det en mindre skade, er det ofte ikke nødvendig å besiktige denne. Større skader, og skader med uviss årsak, vil bli besiktiget av våre samarbeidspartnere eller en av våre egne bygningstekniske konsulenter. Du kan enkelt og raskt melde skaden på nett her.

Hvem kan utføre reparasjoner på huset mitt etter skade?

Tryg har inngått avtaler med lokale firmaer/entreprenører som vil kunne ta seg av nødvendige reparasjoner etter en skade. Dette sikrer deg god kvalitet og en rask reparasjonsprosess. 

Om du ønsker å benytte firma du kjenner til ved reparasjon av skaden er dette mulig, men Tryg vil ikke betale mer enn vi ville måttet betale for å få utført arbeidet av en av våre samarbeidspartnere. 

Dersom du selv ønsker å utføre deler av, eller hele reparasjonen, kan dette gjøres etter nærmere avtale med oss. Skader på bærende konstruksjoner, VVS eller elektriske installasjoner må utføres av autoriserte håndverkere.

Kan jeg gjøre endringer i forbindelse med en reparasjon etter skade?

Ja, du kan gjerne gjøre endringer, foreta standardhevinger eller lignende i forbindelse med reparasjonen, men de eventuelle ekstrakostnader dette medfører må betales av deg.

Må jeg legge ut penger knyttet til reparasjon?

Nei, vi vil foreta oppgjør direkte med håndverkeren, eller sørge for at du har midler til rådighet for å kunne gjøre opp med den som har foretatt reparasjonen. 

Ditt eneste utlegg vil være avtalt egenandel eller aldersfradrag. Eventuelle standardhevinger og ekstra arbeid som utføres må betales av deg.

Hvilke skader må jeg melde til politiet?

 Alle skader som skyldes brann, tyveri og ran/overfall skal meldes til politiet

Hva gjør vi med skadede ting?

Hvis vi er heldige, kan våre avtalepartnere redde det meste av tingene dine som er utsatt for skade. Det vi ikke kan redde, kan du få erstatning for. Det vil beregnes ut fra tingenes verdi. Jo eldre og mer brukt de er, desto lavere kan oppgjøret bli.

Hvordan beregnes erstatningsoppgjør for bygning og innbo?

Selskapet kan avgjøre om skaden skal erstattes med kontantoppgjør, reparasjon, gjenoppføring eller at selskapet gjenanskaffer tilsvarende, eller i det vesentlige tilsvarende, ting. 

Kontantoppgjør er begrenset til det beløp selskapet hadde måttet betale for reparasjon, gjenoppføring eller gjenanskaffelse. Selskapet kan avgjøre hvilken reparatør eller leverandør som skal brukes.

Hvem gjelder innboforsikringen for?

Innboforsikringen gjelder for forsikringstaker og ektefelle/samboer med felles adresse i Folkeregisteret. 

Innboforsikringen gjelder også for barn som bor hjemme, eller barn som grunnet utdanning eller førstegangstjeneste bor utenfor hjemmet, såfremt barnet ikke har meldt adresseendring til Folkeregisteret, og innboet som er hos barnet er ment at det skal tilbake til folkeregistrert adresse.

Trenger barn som bor hjemmefra egen innboforsikring?

Hvis barna bare bor borte midlertidig og ikke melder flytting vil de være dekket på foreldrenes innboforsikring. En som flytter hjemmefra for å jobbe må melde flytting til Folkeregisteret og vil trenge egen innboforsikring.

Er min mobil dekket på innboforsikringen?

Vår innboforsikring Innbo Ekstra kan dekke plutselige skader som oppstår på din telefon i Norden. Les mer om Innbo Ekstra

Har du reiseforsikring hos Tryg er det også mulig at denne dekker din telefon, det kan derfor være lurt å sjekke dekning og vilkår på de to forskjellige forsikringene før du melder skaden. Les mer om Reise og Reise Ekstra.

Image
Smilende kundeservice medarbeider

Kan vi hjelpe deg? 

Snakk med en skaderådgiver på chat eller telefon. Vår chatbot er åpen hele døgnet.