Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

  1. Tryg Magasinet

Skorsteinen ble ødelagt under stormen Amy

I oktober ble store deler av landet rammet av stormen Amy. Med uvanlig vindretning for årstiden, og kraftig vind fulgt av styrtregn, ble Amy et av de mest omfattende og krevende uværene i nyere tid. Dette fikk Tryg-kunde Jan Helge Støve kjenne på da skorsteinen ble tatt av vinden.

Arbeidere jobber på en ødelagt skorstein etter Amy


Under stormen Amy våknet Tryg-kunde Jan Helge Støve av merkelige lyder fra taket på huset sitt i Bergen.

– Jeg skjønte med en gang at noe var galt. Jeg gikk ut for å ta en nærmere titt, og til min store overraskelse var skorsteinen skeiv, sier Støve.

– Først trodde jeg det var beslaget som hadde vridd seg. Men jeg fikk min sønn til å gå opp på taket for å se. Da lyste han under pipehatten og sa han kunne se rett i en åpen lecablokk. Da skjønte jeg med en gang at dette var en større skade.
 

Jan Helge Støve som fikk pipen ødelagt under Amy
Jan Helge Støve, Tryg-kunde

Forebygging av større skader

Støve tok umiddelbart grep da han så at skaden var større enn han hadde først trodd. Han sikret skorsteinen med stropper slik at den ikke skulle falle ned og påføre større skader på tak, vindu eller personer. Etter at skorsteinen var sikret, tok han kontakt med Tryg og forklarte situasjonen.
 

Rask og god skadehåndtering

I Tryg fikk vi inn over 3800 skadesaker på grunn av stormen. Skadeapparatet sto på, dag og natt, for å gi alle våre kunder rask og god hjelp – akkurat når de trengte det.

– Hele skadesaken ble håndtert digitalt fra Tryg sin side, noe jeg opplever som en stor fordel. Da kunne jeg nemlig supplere med ny info underveis og oppdatere skadesaken. I tillegg hadde jeg alt dokumentert, sier Støve fornøyd.

– Dagen etter at jeg hadde meldt inn skaden, fikk jeg tilbakemelding fra Tryg. De var veldig positive til at vi hadde sikret skorsteinen, og ba meg om å ta kontakt med entreprenører for å innhente pristilbud.
 

Prisoverraskelse

I skademeldingen skulle han estimere hva skaden ville koste. Han anslo under 50.000 kroner, da han tenkte skorsteinen kunne rettes opp og muren enkelt repareres. Prisen fra entreprenør var på over 360.000 kroner.

– Det fikk meg til å himle med øynene, sier Støve.

Da han gikk grundig gjennom tilbudet, ble det tydelig hvorfor prisen var så høy. Det var rett og slett ikke mulig å reparere slik han hadde sett for seg.

– For det første er det ikke lov å skjøte en skorstein. Det kreves full rehabilitering av hele skorsteinen, som skal tilbakeføres i en like god eller bedre stand. I tillegg skulle den ødelagte skorsteinen fjernes. Det er et tungt og komplekst løft på mellom 200 og 300 kilo som må gjøres grundig.
 

Fornøyd med prosessen

Støve er veldig fornøyd med skadeprosessen og kommunikasjonen med Tryg.

– Når vi kommer i sånne situasjoner, ser vi nytten og behovet for det fellesskapet som forsikringsselskapet gir oss.

– Jeg er veldig fornøyd med prosessen og hvordan dette har gått når uhellet oppstod. Så det har vært en god opplevelse, avslutter Støve.
 

Se video hvor Jan Helge Støve forteller om skadesaken sin