Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Høstkampanje! Nå får du 20 % nettrabatt på forsikringer hos Tryg. 

Nærbilde skilt på flyplass

Avbestilling av reise

Kan du ikke reise? Her kan du lese om når reiseforsikringen din gjelder og hva den dekker.

Meld skaden

    Din reiseforsikring kan dekke deg dersom

    • du, din nærmeste familie eller reiseledsager rammes av sykdom, ulykkesskade, dødsfall eller blir meldt savnet
    • det skjer en endring i fastsatt dato for behandling/operasjon på sykehus som er medisinsk nødvendig
    • reisemålet anses som farlig og Utenriksdepartementet (UD) fraråder å reise dit
    • du får skade på boligen din, eller lignende, som krever din tilstedeværelse 


    Koronaviruset
    Dersom reisen er avbestilt på grunn av påvist covid-19 sykdom, ber vi deg i skjemaet velge «Sykdom» som årsaken til at reisen måtte avbestilles. ​

    Les mer om koronaviruset og din reiseforsikring her
     

    Hva dekkes ikke av reiseforsikringen?

    • Reiseforsikringen dekker ikke det som kan refunderes fra transportør/arrangør. Det er derfor viktig at reisen din avbestilles også til arrangør/reisebyrå/flyselskap, når du har bestemt deg for å avbestille reisen. Bekreftelse på avbestilling og refusjon fra reisebyrå skal du kunne fremlegge til forsikringsselskapet.
    • Reiseforsikringen dekker ikke flyskatten – denne er det flyselskapet som må tilbakebetale. 
    • Det er kun personer som er omfattet av reiseforsikringen som kan søke om erstatning. Personer som ikke er omfattet må rette kravet til sitt eget forsikringsselskap.

    PS! Mange av våre kunder velger å flytte reisen (ombooking) istedenfor å avbestille.

    Nærbilde pass

    Usikker på om du kan reise?

    Som kunde må du ta stilling til om du ønsker å avbestille, uavhengig om forsikringen dekker deg eller ei. Hvis du har vanlig flybillett og ønsker å avbestille fordi du er usikker (for eksempel på grunn av krigssituasjonen i Europa), så anbefaler vi å vente frem til et par uker før. Hvis du vet at du ønsker å avbestille og har pakkereise, er det best å avbestille så tidlig som mulig.

    For tiden er det mange som er usikre rundt bestilling av reise

    Tips: Sjekk alltid offisielle reiseråd og innreisekriterier før du bestiller reise til utlandet.​ Last ned myndighetenes app «Reiseklar» for å få viktig informasjon om landet du ønsker å reise til.

    Har flyselskapet endret eller kansellert reisen din?

    Dersom flyselskapet går konkurs, endrer eller kansellerer din reise uten å oppgi en kjent årsak er det ikke dekning for avbestilling på reiseforsikringen. ​ Flyselskap/reiseoperatør er ansvarlig for produktet du har kjøpt hos dem.

    Les om dine rettigheter når du har kjøpt flybilletter og gode råd når du skal ut og fly på Forbrukerrådet sine nettsider.

      Ha følgende informasjon klar når du fyller ut skademeldingsskjemaet:

      • Fødselsnummer til hovedforsikringstaker 
      • Avtalenummer hvis du er forsikret gjennom arbeidsgiver 
      • Hvor mye reisearrangør / transportør / hotell refunderer
      • Utlegg for reisen
      • Dato for reisen
      • Legeerklæring/dokumentasjon som bekrefter årsaken til avbestillingen
      • Kortinformasjon på kortet som reisen ble betalt med, slik som kortnummer, navn og fødselsdato på kortholder, sum betalt og belastningsdato

      Meld skaden

      Tilbake til andre reiseskader