Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Akkurat nå har vi noen tekniske utfordringer

Vi opplever noen tekniske utfordringer, og noen av våre tjenester er derfor utilgjengelig akkurat nå. Vi jobber med å ordne feilen, og du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen. Beklager ulempen!

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

Lær deg å gjennomskue falske e-poster

Her får du tips til hvordan du gjenkjenner dem – og hva du gjør hvis du kommer til å åpne en falsk e-post.

Slik gjenkjenner du falske e-poster

Falske e-poster, svindelmail eller phishing-mail er laget for å lokke deg til å oppgi personlige opplysninger som bankopplysninger eller passord. Vær forsiktig med å åpne e-poster du får uoppfordret, fra personer du ikke kjenner eller fra mistenkelige avsendere.

Stavefeil

Du kan ofte gjenkjenne falske e-poster ved at tekstene har stavefeil eller er skrevet på dårlig norsk.

Avsenders e-postadresse

Du kan se avsenderens e-postadresse øverst eller om det er satt inn en e-postadresse i selve meldingsteksten. Hvis e-postadressen ser mistenkelig ut, eller hvis avsendernavnet i teksten ikke er likt avsenderens adresse, er det risiko for phishing. Det gjelder også hvis e-postadressen ikke inneholder et gjenkjennbart eller logisk selskapsnavn, eller hvis selskapsnavnet bare er en Gmail- eller Hotmailadresse.

Manglende kontaktinformasjon

Har ikke e-posten en auto-signatur eller annen informasjon om hvordan du kan komme i kontakt med avsender, kan det være en grunn til å være skeptisk. Det gjelder også hvis du blir oppfordret til å handle raskt eller fortrolig.

Gaver og premier

Får du vite at du har vunnet penger, en dyr gave eller lignende – kanskje i en konkurranse du ikke kan huske å ha deltatt i – skal du selvsagt også være ytterst kritisk.

Se Nettvetts veiledning om falske e-poster

Bekymret mann med pc

Hvis du åpner en falsk e-post

Hvis du har åpnet en e-post som ser mistenkelig ut, så klikk aldri på lenker eller vedlagte dokumenter i e-posten. Gå i stedet direkte til avsenderens nettsted hvis du blir bedt om å logge inn via en lenke. Det kan du gjøre ved å taste inn nettadressen direkte i din nettleser og ikke bruke lenken i e-posten.

Se Nettvett sin veiledning om hva du bør gjøre dersom du er blitt offer for en virus-melding

Falske e-poster er i omløp hele tiden

Hvis din e-post er blitt hacket

Får du plutselig spam-e-poster i store mengder, forsvinner meldinger plutselig eller får venner og bekjente merkelige e-poster fra deg? Det kan være tegn på at din mail er blitt hacket.

  • Skift passord på din e-postkonto – og til alle de nettstede og kontoer der du eventuelt bruker samme passord. Opprett forskjellige passord til alle dine kontoer. Se Nettvett sine råd om sterke passord
     
  • Skann datamaskinen med et oppdatert antivirus-program.
     
  • Vær spesielt oppmerksom i tiden etter et angrep. Hackeren kan ha fått tak opplysninger om din nettbank, fødselsnummer eller andre fortrolige data.

Sjekk selv – har din e-postadresse vært brukt på en hacket hjemmeside?

Det er mulig å sjekke om din e-postadresse har vært brukt på en hjemmeside, som på et eller annet tidspunkt har vært utsatt for innbrudd (hacket), og der brukeropplysningene er blitt lekket på internett.

Sjekk din e-post her

På Nettvett.no kan du lese mer om falske trusler og utpressingskrav.

Flere opplever identitetstyveri enn noen gang tidligere

Få hjelp hvis du opplever identitetstyveri, eller at noen misbruker bilder eller profiler på sosiale medier.

Les om Tryg ID

Finn mer informasjon om id-tyveri på Nettvett.no