Bryr seg ikke om føret

Bryr seg ikke om føret

De fleste biler på norske veier har adaptiv cruisekontroll. Det kan få konsekvenser når gradestokken synker og det blir glatt i veibanen.

Image
Bil som kjører i et vinterlandskap

Avstanden du hadde til bilen foran deg i sommer er gjerne ikke tilstrekkelig når kjøreforholdene blir mer krevende. Jeanett

– Marie Hove Tennefoss, skadedirektør i Tryg.

Er du en av dem som slår på adaptiv cruisekontroll og lar bilen bestemme avstanden frem til neste bil? Husk at det er føreren som skal vurdere kjøreforholdene og hva som er trygg avstand.

– Adaptiv fartsholder hjelper med å holde avstand til bilen foran, men er ikke smart nok til å tilpasse bremselengden etter kjøreforholdene - bilen bryr seg nemlig ikke om føret. Avstanden du hadde til bilen foran deg i sommer er gjerne ikke tilstrekkelig når kjøreforholdene blir mer krevende, sier skadedirektør Jeanett Marie Hove Tennefoss i Tryg Forsikring.

Hun anbefaler sterkt at bileiere setter seg inn i hvordan man endrer innstillingene for adaptiv cruisecontroll, og velger den lengste avstanden til bilen foran nå som det blir glattere på veiene.

Skylder på bilen

Første halvår i 2024 år registrerte forsikringsbransjen 27.478 påkjørsler bakfra. Det er en økning på 14 prosent sammenlignet med samme halvår i fjor, viser tall fra Finans Norge.

– Vi ser stadig flere tilfeller hvor sjåføren skylder på bilen etter en påkjørsel bakfra. Til syvende og sist er det alltid førers ansvar å holde god nok avstand, sier Tennefoss.

Desember er måneden med flest påkjørsler bakfra, og i fjor registrerte bransjen over 6000 tilfeller.

– I julemåneden er det mange bilister på veiene, og det er mørkt og glatt store deler av døgnet. Når det er glatt ute bør man vurdere å ikke benytte seg av den adaptive cruisekontrollen, og ta full kontroll over bilen selv, avslutter hun.

I 2023 registrerte Finans Norge nesten 50.000 ulykker som følge av påkjørsel bakfra, noe som har kostet nesten 1,5 milliarder.