Hva skjer hvis du kolliderer?

Hva skjer hvis du kolliderer? 

Å kollidere med en annen bil er en ubehagelig situasjon å havne i, og man lurer kanskje på hva som skjer videre. Siden flere er involvert, er det vanskelig å beregne hvor lang tid det tar å behandle en slik skade. Vi har et mål om få deg tilbake til en normal hverdag så raskt som mulig.

Hva du kan forvente

Trykk på punktene under for å se hva du kan forvente etter at du har registrert skaden hos oss:

#1: Vi tar kontakt med motpartens forsikringsselskap

  • Når du melder inn din skade til oss, vil vi ta kontakt med motpartens forsikringsselskap.
  • Det vil variere fra sak til sak hvor lang tid det tar å få avklart hvem som er ansvarlig for skaden, avhengig av hva som har skjedd og hvilken informasjon vi har fått fra deg og motparten. 
  • Selv om det er fylt ut en felles skademelding med motparten, må skaden meldes via Min side for at vi skal få nødvendig informasjon. Ved å melde inn hendelsen får du også mulighet til å taksere skaden og eventuelt hente ut leiebil.

#2a: Verksted og taksering hvis du har kaskoforsikring eller Bil Ekstra

  • Ta kontakt med verkstedet du ønsker at skal reparere bilen din for å få taksert skaden. Dette kan du gjøre med en gang, selv om ansvaret for uhellet ikke er avklart. 
  • Verkstedet tar bilder av skaden(e) på kjøretøyet for videre behandling, dette tar rundt 10-15 minutter. 
  • Verkstedet vurderer skaden og beregner hvor mye reparasjonen vil koste. 
  • Verkstedet sender deretter taksten til Tryg for godkjenning, slik at du kan være helt sikker på at vurderingene til verkstedet er riktig.

Hvis du kun har ansvar- eller delkaskoforsikring: 

  • Motpartens forsikringsselskap må godta ansvaret for skaden før du kan reparere bilen din uten kostnad. 
  • I slike tilfeller vil motpartens forsikringsselskap kontakte deg for å avtale taksering og reparasjon.

#2b: Verksted og taksering hvis du har ansvarsforsikring eller delkaskoforsikring

  • Motpartens forsikringsselskap må godta ansvaret for skaden før du kan reparere bilen din uten kostnad. 
  • I slike tilfeller vil motpartens forsikringsselskap kontakte deg for å avtale taksering og reparasjon.

#3: Reparasjon hvis du har kaskoforsikring eller Bil Ekstra

  • Selv om ansvaret ikke er avklart før taksten er godkjent, kan du starte reparasjonen. 
  • I noen tilfeller vil du da måtte legge ut for egenandelen selv, når kjøretøyet er ferdig reparert. 
  • Egenandelen refunderes i sin helhet hvis motpartens forsikringsselskap påtar seg ansvaret for uhellet.

#4: Leiebil via Avis

  • Har du Bil Ekstra, kan du ta kontakt med Avis på telefon 66771101 eller ccs.no@abg.com hvis du har behov for leiebil. 
  • Er du usikker på om leiebil er dekket av din forsikring, finner du informasjon om dette i brevet du får fra oss når du melder en skade eller i vilkårene dine. 
  • Dersom du har behov for leiebil, men dette ikke dekket av din forsikring, må du kontakte motpartens forsikringsselskap direkte. Hvis de har erkjent ansvar for skadene, kan du informere om ditt behov. Dette gjelder også hvis behovene dine overstiger egen leiebilsdekning.

#5: Prosessen kan ta tid

  • I noen tilfeller vil det dessverre ta litt tid å komme til enighet med motpartens forsikringsselskap, selv om hendelsesforløpet virker klart og tydelig. 
  • Dette kan være fordi vi må be om vitneforklaringer, politidokumenter, mer informasjon fra deg eller motparten eller lignende. 
  • Motpartens forsikringsselskap må også snakke med sin kunde, og dette kan forlenge ventetiden.

#6: Enighet om ansvar

  • Når vi har blitt enige med motpartens selskap om hvem som har ansvaret for uhellet, vil vi kontakte deg med informasjon om hva som skjer videre.

#7: Avslutning

  • Når skadesaken er ferdig behandlet, får du et sluttbrev fra oss i Tryg. Sluttbrevet er en oppsummering av saken, og sendes til deg på e-post eller brev (avhengig av hva du har valgt). 
  • Om det ikke er lønnsomt for deg å benytte forsikringen på skaden vil du få informasjon om dette i sluttbrevet ditt. 
  • I etterkant av skaden vil du også motta en kundeundersøkelse fra oss. Vi blir glade for tilbakemeldinger!