Yrkesskade og yrkessykdom

Hva dekker forsikringen?

  • Rimelige og nødvendige utgifter som ikke dekkes av det offentlige
  • Utgifter til reise for nødvendig behandling
  • Tapte inntekter 
  • Arbeidsuførhet 
  • Medisinsk invaliditet 
  • Dødsfall

Ikke dekket av forsikringen

  • Tannskader som følge av spising 
  • Ulykke forårsaket av sykdom 
  • Belastningslidelser 
  • Private helsetjenester og behandlingsutgifter 
  • Skader ved grov uaktsomhet, hendelser som er gjort med vilje, samt salgsmål eller forbrytelser

Slik fungerer yrkesskadeforsikringen

Er du forsikret på arbeidsplassen?

Arbeidsgiver har ansvar for å tegne yrkesskadeforsikring. 

 

Hva er yrkesskadeforsikring?

Yrkesskadeforsikring kan gi erstatning ved ulykke i forbindelse med arbeid ved for eksempel inntektstap, utgifter og lignende. Vær oppmerksom på at NAV dekker de fleste utgifter ved godkjent yrkesskade. 

 

I en skadesak vil vi vurdere hvilken erstatning du har krav på. Kontakt din arbeidsgiver for forsikringspapirer og oversikt over hvilke forsikringer bedriften har hos oss.

Hvordan melder du din skade eller sykdom?

Velg det skadeksjemaet som er aktuelt for deg. Her fyller du ut informasjon om deg selv og hva som har skjedd. Melder du på vegne av andre trenger du personopplysninger, informasjon om skadehendelse og ansettelsesforhold.

Hvordan går du frem ved yrkesskade?

Meld Skade 

Ved yrkesskade, meld fra til oss så raskt som mulig. Benytt deg av vårt digitale skademeldingsskjema for å rapportere hendelsen.   

 

Meld fra til NAV 

Vi anbefaler å melde fra både til oss og NAV ved yrkesskade. Vi håndterer erstatningskrav og medisinske utgifter, mens NAV spiller en sentral rolle ved å tilby økonomisk støtte, attføring og vurdering av varig nedsatt arbeidsevne.   

 

Fullmakt og medisinsk Informasjon 

Vi kommer til å be om din fullmakt for å innhente nødvendig medisinsk informasjon i forbindelse med din yrkesskade.

 

Vurdering av saken 

Etter at vi har innhentet relevant informasjon vil vi vurdere om skaden har ført til varig skade, inntektstap, etc. Deretter vurderer vi hvilken erstatning du kan ha rett på.

 

Kontakt ved spørsmål eller avgjørelse 

Vi tar kontakt ved ytterligere spørsmål eller for å informere deg om avgjørelsen for erstatning rundt din skade.

 

Dersom du melder skaden selv, kan du enkelt følge saken på Min side. 

Hva trengs for å melde skade?

Verifiser deg med BankID for å melde inn skade for deg selv eller på vegne av andre.

Vi trenger følgende informasjon: 

  • Informasjon om hvordan skaden skjedde 
  • Bedriftsnavn eller avtalenummer hvis du er forsikret gjennom arbeidsgiver
  • Fødselsnummer og kontaktinformasjon på personen som er skadet 
  • Annen relevant dokumentasjon

Ting folk lurer på

Når må du melde fra til oss?

Gi oss beskjed så fort som mulig ved en yrkesskade. Ved å melde fra på nett, legger du grunnlaget for en raskere behandling av saken din.

Hilken rolle har NAV ved yrkesskade?

Ved yrkesskade spiller NAV en viktig rolle. NAV bistår med å koordinere og yte støtte, som sykepenger og uføreytelser. Uavhengig av vår avgjørelse vurderer også NAV eventuell varig nedsatt arbeidsevne. Det er derfor viktig å melde skade til NAV i tillegg til oss, slik at du får tilgang til de rette ytelsene og støtten for en smidig vei tilbake til arbeidslivet. Ta kontakt med NAV for ytterligere veiledning og informasjon.