Sykelønn

Hva dekker forsikringen

Sykelønnsforsikringen dekker lønnsutgifter utover 6G når ansatte er sykemeldt.

Forsikringen dekker ikke

  • Sykdom som har vist symptomer de første 30 dagene etter forsikringen trer i kraft 
  • Sykdom som er en følge av misbruk av alkohol, narkotiske stoffer, andre berusende midler eller medikamenter som selges mot resept 
  • Dagpenger betales ikke i forsikredes ferie, under permisjon, permittering og streik

Slik fungerer sykelønnsforsikringen

Hvem melder fra om saken til oss?

I hovedsak er det arbeidsgiver som skal melde inn saken på forsikringen. Den sykemeldte har sjeldent kontakt med oss. 

Hva trenger du for å melde inn din sak?

  • Avtalenummer 
  • Navn på den sykemeldte og ansattdato 
  • Kopi av sykemeldingene 
  • Bedriftens driftskontonummer

Hvordan går du frem for å bruke sykelønnsforsikringen?

Arbeidsgiver melder inn saken når de har mottatt sykemeldingen fra den ansatte. Du bruker samme skjema uavhengig om du har avtalen din gjennom bedrift, forening eller forbund. 

Som regel er det en karenstid på 16 dager. Det vil si at etter de første 16 dagene har gått, kan du melde inn den sykemeldte på sykelønnsforsikringen. 

NB! Ved forlenget sykemelding skal du sende inn tilleggsinformasjon på samme sak. Dersom den sykemeldte er frisk i mer enn 16 dager før man får et nytt sykdomstilfelle, skal dette meldes inn som en ny sak.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan fungerer karenstiden?

Som regel er det en karenstid på 16 dager. Det vil si at forsikringen blir aktiv fra og med den 17. dagen den sykemeldte er borte fra jobb.

Hvilken summer kan en få utbetalt på sykelønnsforsikringen?

Sykelønn skal dekke den delen som NAV ikke dekker så lenge det stemmer med antall dager i karenstiden. Her dekkes beløp over 6G, som er det NAV dekker ved sykelønn. 

Se i dine forsikringspapirer om du har en fast sum eller om det regnes ut basert på årslønn.

Hvem mottar betalingen på sykelønn?

Utbetalingen på sykelønn betales til arbeidsgiver.