Sykeavbrudd

Hva dekker forsikringen

Forsikringen kan gi utbetaling dersom innehaver eller nøkkelperson som er sykemeldt ut over karenstiden. Dagpengebeløpet kan dekke faste, løpende driftsutgifter.

Eksempler på driftsutgifter kan være: 

  • Lønn som ikke er dekket av NAV 
  • Vikar 
  • Husleie 
  • Avdrag på lån 
  • Strøm, telefon, forsikring

Forsikringen dekker ikke

Sykdom, medfødte tilstander eller mèn som Tryg har tatt reservasjon for ved helsevurdering.  

Se i dine forsikringspapirer om hvor mange prosent sykemelding du må ha for å få dekket sykeavbrudd.

Slik fungerer sykeavbruddsforsikringen

Har du sykeavbruddsforsikring?

Sykeavbruddsforsikring kjøpes av deg som arbeidsgiver. 

Les mer om sykeavbruddsforsikring og hvordan du tegner det her.

Hvem kan melde fra om saken til oss?

Den sykemeldte fyller ut skadeskjemaet. Dette gjelder uavhengig om det er arbeidsgiver eller nøkkelperson som er sykemeldt.

Hva trenger du for å melde inn din sak?

  • Avtalenummer 
  • Organisasjonsnummer 
  • Navn på den sykemeldte og ansattdato 
  • Sykemeldingsperioder og sykemeldingsgrad 
  • Sykemelding der diagnose fremgår 
  • Bedriftens driftskontonummer   

Har dere søkt om sykepenger fra NAV, ber vi også om en kopi av egenerklæring som er sendt til NAV etter sykemeldingsperioden er over.

Hvordan går du frem for å bruke sykeavbruddsforsikringen?

Saken meldes inn når den sykemeldte har mottatt sykemeldingen. Den sykemeldte fyller ut skjemaet for sykeavbrudd, og det brukes samme skjema uavhengig om dere har avtalen gjennom vanlig bedriftsavtale, forening eller forbund.

Karenstiden er på 16, 30, 60 eller 90 dager. Det vil si at etter karensdagene har gått, kan dere melde inn saken på sykeavbruddsforsikringen. Se i forsikringspapirene hvor lang karenstid dere har i avtalen.

NB! Ved forlenget sykemelding skal dere sende inn tilleggsinformasjon på samme sak. Dersom den sykemeldte er frisk i mer enn 16 eller 25 dager (avhengig av avtale) før man får et nytt sykdomstilfelle, skal dette meldes inn som en ny sak.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan fungerer karenstiden?

Som regel er det en karenstid på 16 eller 30 dager for sykeavbrudd, men det kan være opp mot 90 dager. Er eksempelvis karenstiden på 16 dager, vil forsikringen blir aktiv fra og med den 17. dagen den sykemeldte er borte fra jobb.

Hvilken summer kan en få utbetalt på sykelønnsforsikringen?

Sykeavbruddsforsikringen baseres på et avtalt dagpengebeløp som blir aktiv etter karenstiden er over. Se i dine forsikringspapirer hvor mye avtalt beløp er satt til. 

For innehaver av bedriften er forsikringssummen ment å dekke driftskostnader som husleie, strøm, telefon, forsikring, lønnsutgifter eller tap i egen inntekt. 

For nøkkelpersoner dekkes løpende merutgifter som skyldes fravær, som eksempelvis vikar.  

Jeg har en reservasjon i forsikringene mot en sykdom eller skade. Hva vil det si?

Dersom sykemeldingen skyldes en sykdom eller skade som det finnes reservasjon for i forsikringspapirene, vil det ikke utbetales erstatning på sykeavbruddsforsikringen.

Det har skjedd en ulykke og jeg har fritidsulykke i Tryg. Hva gjør jeg?

Har du både fritidsulykkeforsikring og sykeavbruddsforsikring anbefaler vi å melde inn begge sakene. 

Du finner skademeldingsskjemaet for fritidsulykke her.