1. Tryg Magasinet

Slik klargjør du båten for sesongen

Godt vedlikehold kan utgjøre forskjellen på en god og dårlig båtsesong. Har du slurvet med vedlikeholdet? Da kan det fort komme en del negative overraskelser. Her er våre beste tips. 


 
En vanlig tabbe mange gjør er at rur og groe får tid til å sette seg skikkelig fast i skroget. Spyl og vask båten med en gang den tas opp fra sjøen.
Johnny Hellesøy, båtekspert i Tryg Forsikring.

Husk å være svært nøye med forarbeidet.

- Før polering og bunnsmøring må alle skader i skroget utbedres. Spesielt ved skader under vannlinjen er dette viktig. Skader bør fikses på verksted, sier Hellesøy.

Folk bunnsmører for ofte!

Dette overrasker sikkert mange båteiere, men mange er for nøye med bunnsmøring.

- Det er veldig vanlig at folk bunnsmører for ofte eller at de bruker for mye bunnstoff. Resultatet er at mye preller av og flasser. Bunnsmør annethvert år eller ved behov.

Som et siste steg før polering bør du sjekke viktige komponenter.

- Sjekk propellen, drev og ror for skader. Det er viktig at du rengjør propell og undervannshus grundig. Sjekk også at bunnventilen er i orden, sier Hellesøy.

Ved sjøsetting

Hvert år synker noen båter kort tid etter sjøsetting. Som regel skyldes dette manglene innsatt bunnplugg. Både profesjonelle og private gjør denne tabben.

- Når båten er på land for vinteren er det vanlig å ta ut bunnpluggen. Den legges gjerne om bord i båten til neste sesong. Dette gjør man for at vannet i mellomskroget skal renne ut. Men før neste sjøsetting må selvsagt bunnpluggen skrues inn igjen. Ellers vil båten synke. Det høres banalt ut, men hvert år ser vi at noen fortvilte båteiere glemmer dette, forteller fagsjef Lise Norstrøm i Tryg Forsikring.

Siden hullet i bunnpluggen er lite, vil vann renne sakte inn. Derfor hender det at båteier ikke merker noe før de fortøyer og forlater båten. Når de så kommer tilbake til båten, er den sunket eller full i vann.

- Når båten synker fordi båteier selv har glemt å skru i bunnpluggen, kan det medføre redusert erstatning. Derfor er det i eiers egen interesse å være nøye med dette. Reparasjonskostnadene er ofte svært høye, og det hender at båten som synker ikke lar seg reparere og blir kondemnert, sier Norstrøm.

Sjekkliste

Her er våre anbefalinger til årlig vedlikehold. 

  1. Høytrykkspyl båten med en gang den er kommet på land, før grønsken tørker. Fjern rur.
  2. Sørg for at skroget er helt rent før polering.
  3. Sjekk skrog for skader. Skrogskader under vannlinjen bør repareres. Kontakt verksted.
  4. Sjekk propellen, drev, ror for skader. Rengjør propell og undervannshus grundig. Sjekk også at bunnventilen er i orden.
  5. Ikke bruk for mye bunnstoff. Å bunnsmøre hvert år er ikke nødvendig.