Nettsiden vår blir snart enda bedre
Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

  1. Tryg Magasinet

Slik ferdes du trygt i mørket

Om høsten blir dagene kortere og mørket kommer tidligere og tidligere hver dag. Vi gir deg noen gode råd for hvordan du kjører litt tryggere i høstmørket.

Billykter i mørket

Kjør forsiktig. Bruk refleks. Benytt så mye lys som mulig så ofte som mulig.
Gammelt jungelord

Gode tips på veien:

  • Sørg for at frontruten er ren på innsiden. En god vask hjelper godt på sikten. Lys fra møtende trafikk skaper ofte et ubehagelig gjenskinn i ruten når den er skitten.
  • Se over bilens vindusviskere. Gummien skal være myk og fin. En enkel måte å sjekke dette på er å spyle godt med spylervæske på vinduet. Det skal ikke ligge igjen striper av væske. Vindusviskere går veldig raskt fra litt dårlig til helt elendig. Bytt før du må.
  • Se over bilens pærer og lykter. I løpet av sommeren har du kanskje ikke benyttet bilens fjernlys. Fungerer de? 
  • Dersom du bruker briller - ta den årlige synsundersøkelsen i høst. Sikten blir ikke bedre av briller med feil styrke. Snakk med din optiker, det er stor forskjell på brilleglass. 
  • Unngå at passasjerer i forsetet sitter med sjenerende skjerm med høy lysstyrke.

Ny teknologi i nyere biler

Dessverre er det for mange som ikke setter seg grundig nok inn i hvordan dette fungerer. Teknologien vi har i moderne biler er gjerne en positiv ting, men ikke alltid. En teknologi som har blitt nærmest hyllevare på moderne biler er automatisk “opp -og nedblending” av fjernlys. Det er store forskjeller mellom bilmerkene på hvordan systemene oppfører seg. Noen bilmerker dimmer gjerne ned for tidlig.

Den største feilen er nok at systemet ofte bruker lang tid fra passering av møtende kjøretøy før fjernlyset går på igjen. Dette kan være direkte farlig å fortsette ferden etter passering av møtende kjøretøy i flere sekunder med kun nærlys. Oppfordringen er til deg som har moderne utstyr i bilen. Bruk tid på å gjøre deg kjent med systemet. Gir det deg en gevinst, eller er det bedre å gjøre det selv? Riktig bruk av lys gir bedre sikt både for deg og andre og senker dermed faren for uhell.

Enkle huskeregler til riktig lysbruk:

  • Hele strekningen mellom møtende skal være opplyst før du dimmer ned til nærlys. Her er mange altfor forsiktige. 
  • Ikke se i lysene, se langt frem og langs den hvite kantlinjen. Da unngår du å bli blendet. 
  • Fjernlysene bør slås på igjen ved passeringspunktet. Ikke kjør videre i det mørke området bak møtende bil med kun nærlys.
  • Vær litt taktisk ved kjøring bak andre biler på landevei. Ligg enten så langt bak at du kan benytte egne fjernlys, eller ligg nære nok slik at du kan dra nytte av fjernlysene til bilen foran;
  • Det skal være en sammenheng mellom sikt og hastighet. Hvis du møter en rekke biler kan du bli blendet over lengre tid, og din sikt går drastisk ned. Senk i så fall farten. 
  • Ved parkering i mørket må du huske å benytte deg av bilens parkeringslys. Det er nærmest umulig for møtende biler å se hva som skjer rundt din bil hvis du står parkert med nærlys.

Ekstralys er det nødvendig?

Mange er fristet til å montere ekstralys på bilen. Ledbar er både billig og enkel måte å forbedre bilens fjernlys på. Dette gir helt klart en del fordeler. Det gir også noen ulemper som vi kanskje ikke tenker igjennom. Har du en eldre bil med dårlige lys i utgangspunktet blir forskjellen mellom fjern -og nærlys ganske voldsom. Det kan da oppleves som ekstra mørkt når du må dimme ned.  Med ekstralys må du gjerne skru av fjernlysene tidligere enn vanlig for å ikke blende møtende trafikk. Dette kan igjen føre til at vi blir kjørende lengre med nærlysene på. Hastigheten må alltid henge sammen med sikten.

Vis hensyn for fotgjengere i mørket

Dessverre skjer det for mange ulykker mellom kjørende og myke trafikanter når det er mørkt utet. Mange av disse ulykkene kunne nok vært unngått hvis vi hadde hatt større forståelse for hverandre og de utfordringene kjørende og gående står ovenfor.

Et flertall av ulykkene skjer mens fotgjengere skal krysse veien, og i gangfeltet. Hvilke tiltak kan bilister og myke trafikanter gjøre for at dette ikke skal skje? For bilistens del er mye gjort dersom vi velger en hastighet som står i stil til sikten inn mot gangfeltet. Det er lett å bli lurt av veibelysning. Det oppleves som lyst. I mørket og gjerne i kombinasjon med regn kan det likevel være vanskelig å få øye på en mørkkledd fotgjenger. Hvorfor bruker ikke flere fjernlys ved kjøring i områder med veibelysning? Hvis det ikke er møtende trafikk vil dette helt klart gi deg som bilfører en fordel. Lovlig er det også.

Dessverre er det for mange som ikke bruker refleks når de ferdes langs veien. Vi skal jo bare... Et ytterpunkt i lys -og refleksbruk er følgende: en refleks kan være synlig på opptil 500 meters avstand hvis bilisten bruker fjernlys. En mørkkledd fotgjenger uten refleks kan være helt usynlig på 30 meters avstand hvis bilisten bruker nærlys.

Fotgjengere har på sin side ofte for stor tiltro til bilistene. Vi er gjerne vant med fra ung alder at bilene stopper for gående. Dette kan være en skummel tanke. Rådet er : Ikke gå over veien i mørket før bilen har stoppet. Vi kan ikke vite med sikkerhet om bilen bremser for oss som fotgjenger, eller bare setter ned farten fordi den nærmer seg krysset eller rundkjøringen som ligger rett etter gangfeltet. 

Kjør forsiktig. Bruk refleks. Benytt så mye lys som mulig så ofte som mulig.