Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Høstkampanje! Nå får du 20 % nettrabatt på forsikringer hos Tryg. 

  1. Tryg Magasinet

Slik ferdes du trygt i mørket

Om høsten blir dagene kortere og mørket kommer tidligere og tidligere hver dag. Vi gir deg noen gode råd for hvordan du kjører litt tryggere i høstmørket.

Billykter i mørket

Kjør forsiktig. Bruk refleks. Benytt så mye lys som mulig så ofte som mulig.
Gammelt jungelord

Gode tips på veien:

  • Sørg for at frontruten er ren på innsiden. En god vask hjelper godt på sikten. Lys fra møtende trafikk skaper ofte et ubehagelig gjenskinn i ruten hvis den er skitten.
  • Sjekk bilens vindusviskere. Gummien skal være myk. En enkel måte å sjekke dette på er å spyle godt med spylervæske på vinduet. Det skal ikke ligge igjen striper av væske. Vindusviskere går veldig raskt fra litt dårlig til helt elendig. Bytt før du må.
  • Sjekk bilens pærer og lykter. I løpet av sommeren har du kanskje ikke benyttet bilens fjernlys. Fungerer de? 
  • Hvis du bruker briller - ta gjerne den årlige synsundersøkelsen på høsten. Du kjører ikke trygt med feil styrke på brillene. 
  • Unngå at passasjerer i forsetet sitter med sjenerende skjerm som har høy lysstyrke.

Ny teknologi i nyere biler

Dessverre er det mange som ikke setter seg godt nok inn i hvordan teknologien i deres nyere bil fungerer. Teknologien vi har i moderne biler er gjerne en positiv ting, men ikke alltid. En teknologi som har blitt nærmest hyllevare på moderne biler er automatisk “opp -og nedblending” av fjernlys. Det er store forskjeller mellom bilmerkene på hvordan disse systemene oppfører seg. Noen bilmerker dimmer gjerne ned altfor tidlig.

– Den største feilen er nok at systemet på nyere biler ofte bruker for lang tid fra passering av møtende kjøretøy før fjernlyset går på igjen. Det kan være direkte farlig å fortsette ferden etter passering av møtende kjøretøy i flere sekunder med kun nærlys, forteller autorisert kjørelærer og skadebehandler i Tryg Christopher Bjertnes.

Hans oppfordringen til deg som har moderne utstyr i bilen er å bruke tid på å gjøre deg kjent med systemet. Gir det deg en faktisk gevinst når du kjører, eller er det bedre å gjøre det selv? Riktig bruk av lys gir bedre sikt både for deg og andre og senker dermed faren for uhell.

Enkle huskeregler til riktig lysbruk:

  • Hele strekningen mellom deg og møtende bil skal være opplyst før du dimmer ned til nærlys. Her er mange altfor forsiktige og slår ned lysene for tidlig. 
  • Ikke se i lysene til møtende biler, se langt frem og langs den hvite kantlinjen. Da unngår du å bli blendet. 
  • Fjernlysene bør slås på igjen ved passeringspunktet. Ikke kjør videre i det mørke området bak møtende bil med kun nærlys.
  • Vær taktisk ved kjøring bak andre biler på landevei. Ligg enten så langt bak at du kan benytte egne fjernlys, eller ligg nære nok slik at du kan dra nytte av fjernlysene til bilen foran;
  • Det skal være en sammenheng mellom sikt og hastighet. Hvis du møter en rekke biler kan du bli blendet over lengre tid, og din sikt går drastisk ned. Senk i så fall farten. 
  • Hvis du stopper i mørket må du huske å bruke parkeringslys. Det er nærmest umulig for møtende biler å se hva som skjer rundt din bil hvis du står parkert med nærlys.

Ekstralys er det nødvendig?

Mange er fristet til å montere ekstralys på bilen. LED-bar er både billig og enkel måte å forbedre bilens fjernlys på. Dette gir helt klart en del fordeler. Men det gir også noen ulemper som kanskje ikke alle tenker igjennom.

– Hvis du har en eldre bil med dårlige lys i utgangspunktet kan forskjellen mellom fjern -og nærlys bli ganske voldsom. Da kan det oppleves som ekstra mørkt når du må dimme ned. Med ekstralys må du gjerne skru av fjernlysene tidligere enn vanlig for å ikke blende møtende trafikk. Dette kan igjen føre til at du blir kjørende lengre med kun nærlysene på. Hastigheten må alltid henge sammen med sikten, utdyper Bjertnes.

Vis hensyn for fotgjengere i mørket

Dessverre skjer det for mange ulykker mellom kjørende og myke trafikanter når det er mørkt utet. Mange av disse ulykkene kunne nok vært unngått hvis vi hadde hatt større forståelse for hverandre og de utfordringene som både bilister og fotgjengere står ovenfor.

Et flertall av ulykkene skjer mens fotgjengere skal krysse veien, også i gangfeltet. Men det finnes tiltak bilister og myke trafikanter kan gjøre for at dette ikke skal skje. For bilistens del er mye gjort hvis vi velger en hastighet som står i stil til sikten mot gangfeltet. Det er lett å bli lurt av at det er veibelysning.

– At det er veibelysning gjør at mange bilister tenker at det er lyst nok. Men høstmørket i kombinasjon med regn kan gjøre det vanskelig å få øye på en mørkkledd fotgjenger. Derfor burde langt flere bruke fjernlys når de kjører i områder med veibelysning. Hvis det ikke er møtende trafikk vil dette helt klart gi deg som bilfører en fordel. Lovlig er det også, oppfordrer Christopher Bjertnes.

Dessverre er det for mange som ikke bruker refleks når de ferdes langs veien. Vi skal jo bare... Et ytterpunkt i lys -og refleksbruk er følgende: en refleks kan være synlig på opptil 500 meters avstand hvis bilisten bruker fjernlys. En mørkkledd fotgjenger uten refleks kan være helt usynlig på 30 meters avstand hvis bilisten bruker nærlys.

Fotgjengere har på sin side ofte for stor tiltro til bilistene. Vi er gjerne vant med fra ung alder at bilene stopper for gående. Dette kan være en skummel tanke. Rådet er: Ikke gå over veien i mørket før bilen har stoppet. Du kan ikke vite med sikkerhet om bilen bremser for deg som fotgjenger, eller om den bare setter ned farten fordi den nærmer seg krysset eller rundkjøringen som ligger rett etter gangfeltet. 

– Min oppfordring til kjørende og gående er: Kjør forsiktig. Bruk refleks. Benytt så mye lys som mulig - så ofte som mulig, avslutter Christopher Bjertnes, autorisert kjørelærer og skadebehandler i Tryg.