Nettsiden vår blir snart enda bedre

Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal.
Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Akkurat nå har vi noen tekniske utfordringer

Vi opplever noen tekniske utfordringer, og noen av våre tjenester er derfor utilgjengelig akkurat nå. Vi jobber med å ordne feilen, og du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen. Beklager ulempen!

Vi har fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-poster om refusjon av et beløp på en gammel forsikringsfaktura. Disse e-postene er svindelforsøk. Vi oppfordrer alle om ikke å klikke på lenkene i disse e-postene og om å slette e-postene umiddelbart. 

  1. Tryg Magasinet

Piggfrie vinterdekk er ikke sommerdekk

Nå skal piggdekkene av, og helst bør sommerdekkene på. Likevel viser undersøkelser at en av fem vil kjøre gjennom sommeren på piggfrie vinterdekk, noe som kan få store konsekvenser. 

En blå bil kjører på en vei full av vann, i regnvær.

Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, noe som kan bli farlig når du må bråbremse eller reagere hurtig. Derfor anbefaler vi alle å få av vinterdekkene.
Jeanett Tennefoss, bilskadedirektør i Tryg Forsikring

Risikerer vannplaning

Piggfrie vinterdekk har en mykere type gummi enn sommerdekk. Resultatet er at bilføreren risikerer ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvann. På våt veibane risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.

– Mange tror de sparer penger ved å kjøre med piggfrie vinterdekk som om de var helårsdekk. Men da overser man farene med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Den ekstra bremselengden kan bli utslagsgivende og forårsake unødvendige sammenstøt og skader ved en kraftig oppbremsing, sier hun.

1. mai er det Nord-Norges tur

I følge regelverket skal piggdekk av i Sør-Norge første mandag etter påske, mens de i Nord-Norge kan vente helt til 1. mai med å skifte dekk.

– Der det fremdeles kan være fare for kuldegrader og frost om natta må man sko seg etter forholdene, det er bilførerens ansvar. Så vet vi jo at man kan oppleve vinterlige forhold selv i mai måned i noen områder av landet, ikke minst i nord sier Tennefoss.

Hjulboltene kan løsne etter dekkskift

Hvert år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk. Det er derfor svært viktig at man sørger for å ettertrekke hjulboltene etter et dekkskifte.

– Mange glemmer å gjøre dette eller tenker at det går greit, de sitter jo fast. Men det er en grunn til at man anbefales å ettertrekke hjulboltene etter å ha kjørt vel 50 kilometer. I noen tilfeller løsner boltene gradvis under kjøring, noe som kan få alvorlige følger hvis et hjul faller av i høy fart. Det har også hendt at hjulene er montert feil, sier hun.

Slitte sommerdekk er farlig

Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk, men Tryg anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte.

– Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, noe du vil takke deg selv for hvis du kommer ut for en situasjon som krever bråbremsing, påpeker Tennefoss.

Telehiv kan gi store skader

Hun oppfordrer dessuten bileierne til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene.

– Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen og kan gi dårligere styreevne og øke bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, sier hun.

I områder med mye telehiv anbefaler Tryg at du tar deg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen etter vinteren. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.