En historisk avtale
Flere og flere biler blir reparert med brukte bildeler. Tryg Forsikring og Møller har inngått en avtale som skal sørge for at nettopp den trenden fortsetter.
– Tidligere benyttet vi i hovedsak brukte bildeler på biler som var fem år eller eldre. Nå kan vi også gjøre det på helt nye biler som tilhører Møller-familien, sier Rune Nilsen, bærekraftsansvarlig takstmann i Tryg Norge.
Avtalen mellom Tryg og Møller, som ble inngått våren 2024, åpner opp for at biler med nybilgaranti i alderen 0-5 år kan repareres med en brukt bildel - noe som er historisk.
– Ikke bare er Tryg det første selskapet i Norge med denne løsningen, men trolig også det første selskapet i verden. Dette er banebrytende i arbeidet med å kutte utslipp i bilbransjen, sier Nilsen.
Nilsen presiserer at kundene som velger denne løsningen ikke kommer noe dårligere ut. Kundene får nemlig garanti på de brukte delene på lik linje med fabrikkgarantien.
– Ved en bilskade blir man tilbudt en likeverdig brukt original del som ikke er eldre enn bilen selv, og som er kvalitetssikret av bil-demontører, sier Nilsen, som understreker at man aldri går på kompromiss med bilens sikkerhet.
Bilmerkene som forhandles gjennom Møller er Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, og Cupra.
Dette er en fremtidsrettet avtale som vil øke bruken av brukte bildeler, også for biler innenfor nybilgarantien.
Bidrar til å kutte utslipp
Avtalen gjelder også for store deler av Trygs bedriftskunder, og Tryg har forventninger til at de vil bidra til å kutte CO2-utslipp.
– I en pilotperiode hos flere verksteder takket samtlige bedriftskunder ja til å benytte en brukt bildel fremfor en ny, sier Michael Kolbæk, direktør for bedriftsmarkedet i Tryg.
Vi har en målsetning om at avtalen kan bidra til å nå selskapets mål om å kutte utslipp tilsvarende 20.000 til 25.000 tonn CO2 årlig.
– Dette er en fremtidsrettet avtale som vil øke bruken av brukte bildeler, også for biler innenfor nybilgarantien. Dette legger til rette for langt mer bærekraftige løsninger for både privat- og bedriftskundene våre, forklarer Kolbæk.
Hovedsaklig miljømessig gevinst
Noen vil kanskje anta at Tryg sparer mye penger på å benytte brukte bildeler, men sannheten er at gjenbruk av deler tar ned kostnaden på selve delen.
Arbeid som lakkering er derimot dyrere på en gjenbruksdel kontra ny del. Besparelser på delekostnader reinvesterer vi også i høyere kostnader på reparasjoner for å kunne unngå kondemnering eller vraking av bilen.
– Den økonomiske gevinsten er altså ikke like høy som man skulle tro ved denne praksisen, forklarer Nilsen.