Vi oppdaterer systemene våre
Du kan derfor oppleve nedetid ved våre tjenester. Vi beklager ulempen dette medfører, og ber deg prøve igjen på et senere tidspunkt. 

Stiv og støl på jobb?

Muskel og skjelettlidelser er den største årsaken til sykefravær i det norske arbeidslivet. Her har vi samlet noen gode og forebyggende øvelser til deg.

39,9 prosent av det sykefraværet vi oppsøker legen for, skyldes muskel- og skjelettplager, ifølge en fersk rapport fra NAV. Menn er oftere sykemeldt enn kvinner på grunn av ryggproblemer. Rygg, nakke og skuldre er spesielt utsatte områder, og bør få ekstra mye oppmerksomhet og pleie.

 

Med disse 4 øvelsene minsker du sjansen for smerter:

  1. Pust godt inn, hev skuldrene godt opp mot ørene, før skuldrene bakover og senk ned mens du puster ut. Gjenta øvelsen fem ganger.
  2. Roter hodet langsomt fra side til side, deretter gjør du en sidebøy der du strekker hver side av nakken ved å føre hvert øre ned mot skulderen.
  3. Strekk armene i været og bøy overkroppen til hver side. Utfør denne øvelsen fem ganger til hver side.
  4. Bøy armene opp foran deg i skulderhøyde med albuene ut, mens fingertuppene møtes. Roter deretter fra side til side. Gjenta øvelsen fem ganger til hver side.

 

Bonustips for hverdagsaktivitet

Reis deg og gå rundt når du snakker i telefonen!

 

Nyttige linker:

Tryg Legehjelp Trening og kosthold