Hvordan sikrer du varelageret ditt mot tyveri?
Tyveri og innbrudd kan ramme butikken hardt, og er et stadig problem for virksomheter i Norge. I 2023 utbetalte norske forsikringsselskaper 230 millioner kroner i erstatning for tyveri fra virksomheter. Dette er tyverier som kunne vært unngått dersom du velger en trygg sikkerhetsløsning, med alarm.
Hvorfor er alarm så viktig for varelageret ditt?
– Har du et varelager, må du ha alarm.
Harald Harung i Avarn Security Norge nøler ikke et sekund. Med en lang fartstid i sikkerhetsbransjen, vet han godt hva som må til for å sikre ethvert varelager.
– Mange glemmer hva slags risiko man skal forsikre seg mot, og tar for lett på sikkerheten. De velger billige løsninger som ikke holder, fortsetter Harald.
Han viser til billige hengelåser, «gjør det selv»-videokameraovervåkning og en rekke andre midlertidige løsninger som ikke bare er dårlige, men til og med kan være ulovlige.

kommunikasjons-
sjef i Tryg.
Omkring halvparten av skadene under Tryg Forsikrings bygg- og anleggsforsikringer er relatert til tyveri av verktøy eller annet fra byggeplasser.
– Tall fra Finans Norge viser at antall tyverier i næringssegmentet totalt sett har økt etter pandemien, og i 2023 utbetalte de norske forsikringsselskapene over 230 millioner kroner i erstatning knyttet til tyveri fra virksomheter, sier Christer Kjørsvik, kommunikasjonssjef i Tryg.
Det jobber Tryg og Avarn Security sammen med å forebygge. Derfor har vi utviklet Sikker bedrift – en total sikkerhetsløsning for bedriftene som sikrer færre skader og gir større trygghet.
Direkte farlig å ordne opp selv
– Flere har egne løsninger hvis noe skulle skje. Men det er direkte farlig å sende egne ansatte for å sjekke opp i en alarm, forteller Harald.
– Det finnes flere ulike grupper kriminelle. Det kan være ungdomskriminalitet eller vinningskriminalitet utført av noen som bare trenger penger der og da. Det kan oppleves som skummelt nok. Men det finnes også organiserte bander som kan være voldelige.
Slike kriminelle utgjør en risiko du ikke ønsker å utsette deg selv eller dine ansatte for. For å handle riktig i slike farlige situasjoner, kreves det at dine ansatte har profesjonell opplæring i hva de bør gjøre dersom de skulle havne i en konfrontasjon med kriminelle – og gjerne erfaring også.
Slik sikrer du varelageret mot innbrudd
Det tryggeste du kan gjøre for både ansatte og verdier, er å bruke profesjonelle sikkerhetsløsninger.
Bruk profesjonelle vektere
Det tryggeste for dine ansatte og de verdiene i varelageret er å benytte seg av profesjonelle vektere. De er trente i møte med kriminelle under innbrudd og har gode rutiner for å håndtere slike hendelser. Det betyr at de er gode på å kommunisere med politiet og sikre bevis fra åstedet.
Koble alarmen til en døgnbemannet sentral
En alarm er enkelt forklart et system som varsler om ulike farer, enten det er innbrudd, brann, røyk, gasslekkasje eller annet.
Men det er ikke likegyldig hvilken alarm du velger. På ett punkt skiller alarmer seg stort, og det er hvordan alarmen er koblet videre.

Avarn Security
– Det er flere som har alarmer som står og piper for seg selv. Da er du avhengig av å få signalet med deg. Sammenlignet med en alarm som er koblet til en sentral som overvåker og reagerer på alarmer, er det en fattig trøst, sier Harald.
– Når vi i Avarn får inn signal om en utløst alarm, ser vi på stasjonen vår med en gang hva som skjer ute hos kunden og kan sende utrykning og servicetekniker når behovet oppstår. På den måten får vi agert raskt på situasjonen. Vi varsler politiet, sender ut vektere og gjør tiltak for å minimere skaden – en rask og fleksibel service for bedriften som har alarmen.
Et godt alarmsystem vil også varsle i tilfelle vannskader eller brann. Det kan være avgjørende for de verdiene du beholder i varelageret.
Unngå ulovlig videoovervåking
Når du velger videoovervåking, må du vurdere to ting: Er kameraet trygt å bruke, og bryter du loven når du henger det opp?
– Det er blitt avdekket at enkelte videokameraer som brukes til overvåkning har sendt opptakene til mennesker som du ikke ønsker skal ha tak i videoene, forteller Harald. Du risikerer at ditt eget kamera, som skal forebygge innbrudd, bidrar til innbrudd.
Hvor du monterer kameraet og hva som blir tatt opp, kan også være problematisk. Det fins flere eksempler på bedrifter som har fått klekkelige bøter for å bryte lover om ulovlig overvåkning.
– Det er strenge regler for hvor og hva du har lov til å ta opptak av. Når vi som sikkerhetsleverandør henger opp kameraer, sørger vi for at det er montert lovlig og tar den risikoen for deg.
Les mer hos Datatilsynet: Retningslinjer for kameraovervåkning
-
Sjekkliste - slik forebygger du innbrudd og tyveri:
- Kjøp gode FG-godkjente hengelåser.
- Sørg for at alarmene er koblet opp mot en sentral. Da vet du at hjelpen er på vei, og det kjapt.
- Følg reglene for hvor du kan montere overvåkingskameraer.
- Ha en plan for hva du skal gjøre hvis uhellet er ute og bedriften blir utsatt for tyveri og innbrudd.
Tryg forsikring + Avarn Security = Sikker bedrift
«Sikker bedrift» er navnet på samarbeidet mellom Tryg forsikring og Avarn Security. Sammen har vi utviklet en løsning som på best mulig måte både skal sikre bedriften, men også hjelpe til når en skade eller et innbrudd skjer. Les mer om Sikker bedrift.
Camilla Nikolaysen Øien i Tryg er ansvarlig for samarbeidet. Hun mener den umiddelbare hjelpen fra vekteren og det utvidet mandat vekteren har er det som skiller Sikker Bedrift fra andre løsninger:

Partneransvarlig i Tryg.
– Det smidige samarbeidet mellom Tryg og Avarn Security er den store fordelen med Sikker bedrift. Vekteren har et utvidet mandat på inntil 150 000 kroner som Tryg står for. Det gjør det enkelt for vekteren å sette i gang strakstiltak som sørger for videre drift.
– Bransjestandarden er at kunden selv har 24-timers karenstid, altså må kunden selv stå for tapet de har ved nedetid det første døgnet. Slik er det ikke med Sikker bedrift, slår Øien fast, og forklarer:
– Målet er å få minst mulig, og helst ingen, nedetid. Klarer vi allikevel ikke å rydde opp og gjøre virksomheten klar for drift, dekker vi eventuelle avbruddstap fra første time.
– Dette kan være arbeid som å få tilkalt låsesmed, glassmester for knuste ruter, og opprydningsarbeid. Alt dette er dekket av forsikringen hos oss. Det betyr at mye blir ordnet med en gang – uten at du trenger å foreta deg noe, forklarer Øien.
Få hjelp til å sikre bedriften din
God drift for din butikk forutsetter smart sikkerhet av varelageret – som ikke setter ansatte i fare. Velger du profesjonelle sikkerhetsløsninger som alarmer som er koblet til en bemannet sentral og benytter deg av profesjonelle vektere, minimerer du skadeomfanget ved for eksempel et innbrudd. Samarbeidet mellom Tryg Forsikring og Avarn Security i Sikker Bedrift bidrar til mindre nedetid – og som kjent: tid er penger.