Oppgaveforslag

Digitaliseringsløsninger for kunder knyttet opp mot et risikofilter (FDS)

  • Hvordan kan textmining algoritmer brukes for å avdekke svik?

  • Hvilken datamining metode er best egnet til å skille sviksaker fra andre saker?

Kundemålinger

  • Hvordan påvirkes kundelevetiden relativt til opplevelser ved skadeoppgjør?

  • Hvordan kan Tryg bruke skade som et konkurransefortrinn? Hvordan benchmarke skadeprosesser med markedet?

  • Hvilke kundeleveranser gjennom responstid skal en skadedivisjon? Hva er forventningene i markedet, og hva leveres?

  • Hvilke forventninger har kundene og hvordan er brukeropplevelsen til forsikringsselskapenes hjemmesider? 

Geografisk skadeanalyse

  • Hvordan er geografi korrelert med skadefrekvens og- omfang ved vannskader?

  • Hvordan er geografi korrelert med skadefrekvens og -omfang ved store bygningsskader?

  • Hvordan er geografi korrelert med skadefrekvens og- omfang ved autoskader?

  • Hvordan fordeler yrkeskadesskadene og uføre seg geografisk i Trygs-portefølje? Hva kan være mulige årsaker til eventuelle clusters?

Bransjepåvirkning

  • I konkurransen om kundene, hvordan ser koblingen mellom bilbransjen og forsikringsbransjen ut i fremtiden?

  • Når vil forsikringsbransjen merke at bilene er blitt sikrere? Hvor lang tid vil det ta før hele bilparken er skiftet ut?

  • Hvordan ser fremtidens skadebehandling ut (fristilt fra dagens leveranser)?

Outsourcing i skadeforsikringsbransjen

Hvilke operasjoner outsources fra forsikringsbransjen, og hvor store er de tilhørende gevinstene?

Prosessoptimering og Key Performance Indicators

  • Hvordan kan en strømlinjeforming og derigjennom Key Performance Indicators (KPI) formes for ”tyngre” skadeprosesser (tyngre= Langvarige skadeoppgjør med høye erstatningsutbetalinger)

  • Hvordan kan en strømlinjeforming og derigjennom Key Performance Indicators (KPI) formes for skadeprosesser som berører flere dekninger?

  • Tryg gjennomfører nå en omstrukturering av skadebehandlingsprosessene sine ved tyngre skadeoppgjør?

  • Hvilke mål for skadeleveranser bør en skadeorganisasjon måles på for å oppnå en posisjon (hvilke vil gi best effekt)?