1. Tryg Magasinet

Under halvparten bruker sykkelhjelm

Hver dag havner ti nordmenn på legevakt eller sykehus etter en sykkelulykke. Likevel bruker under halvparten av syklistene sykkelhjelm hver gang de sykler. Det viser Tryg Forsikring og Trygg Trafikks ferske spørreundersøkelse om bruk av sykkelhjelm i Norge. 

Halvparten av oss bruker ikke hjelm

Få på deg hjelmen! At kun fire av ti syklister bruker sykkelhjelm hver gang er skuffende. Som myke trafikanter er de ofte utsatt i trafikken, og sykkelhjelmen kan forhindre alvorlige hodeskader ved en ulykke. Slår du hodet i asfalten er hjelmen en viktig beskyttelse. Voksne bør i tillegg være en god rollemodell for barna og bruke sykkelhjelm.
Ann-Kathrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk

«Ødelegger hårsveisen» 

Over tusen nordmenn har deltatt i den landsomfattende spørreundersøkelsen om bruk av sykkelhjelm, hvor 65 prosent svarer at de sykler. Frekvensen varierer veldig, kun fem prosent svarer at de sykler hver eneste dag. Av de som sykler bruker 39 prosent alltid sykkelhjelm, mens 24 prosent svarer at de aldri bruker hjelm eller ikke har hjelm. 

Årsaken til at folk velger å ikke bruke sykkelhjelm varierer. 37 prosent ser ikke behovet, mens 22 prosent mener hjelm er upraktisk å bære med seg. 20 prosent mener de sykler så forsiktig at de ikke trenger hjelm, mens 10 prosent tror det ikke er farlig å sykle uten hjelm. I undersøkelsen kommer det imidlertid frem at mange voksne sykler uten sykkelhjelm av ren forfengelighet. 7 prosent svarer at sykkelhjelmene er for stygge.

– Og så er det overraskende mange, nær tre av ti, som mener sykkelhjelmen ikke kler dem, at den enten ødelegger hårsveisen eller antrekket. Med tanke på den høye ulykkesfrekvensen for syklister er det å ta altfor lettvint på sikkerheten. Det bør være viktigere å komme trygt frem enn at man skal se kul ut på håret. Anskaff en hjelm som kler deg og bruk den ofte, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring. 

«Gir en falsk trygghet» 

Det selges årlig rundt 400.000 nye sykler i Norge, og myndighetene har et uttalt mål om å øke andelen som bruker sykkel jevnlig. Flere studier viser at sykkelhjelm kan redusere og forhindre skader, ikke minst blant barn. 23 prosent av respondentene mener sykkelhjelm helst er for barn, mens 27 prosent er av den oppfatning at sykkelhjelm gir en falsk trygghet.

– I forhold til vår tilsvarende undersøkelse fra vi fjor ser vi at andelen som bruker sykkelhjelm er stigende, det er positivt. Men økningen er likevel marginal, og svarene viser at altfor mange har sykkelhjelm, men velger å la den ligge hjemme fremfor å bruke den i hverdagen. Når vi vet at mange skader kunne vært redusert eller unngått ved bruk av sykkelhjelm, er vår klare oppfordring til alle syklister å bruke hjelm oftere, helst hver gang, sier Brandeggen. 

Tusenvis av ulykker hvert år

I 2016 omkom 12 syklister i trafikken i Norge, mens 82 ble hardt skadd. Samme år ble det sykehusrapportert 3533 ulykker med sykkel. Det viser tall fra Nasjonalt sykkelregnskap.

En analyse fra Statens vegvesen viser at 25 av 71 syklister som omkom i trafikken mellom 2005 og 2012 kunne overlevd om de hadde brukt hjelm. 

I en undersøkelse ved Oslo legevakt i 2014 hadde 20 prosent av alle pasienter med sykkelskader, fått hodeskader. 60 prosent av sykkelpasientene hadde brukt hjelm. 

I Nasjonal sykkelstrategi 2014 - 2023 heter det, sitat: «Sykkeltrafikken bør minst dobles i byer og tettsteder for å kunne nå målet om 8 prosent sykkelandel», sitat slutt. 

Kommuner med størst sykkelandel i Norge

  1. Kristiansand 10 %
  2. Trondheim 9 %
  3. Stavanger 8 %
  4. Hamar 8 %

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 11. - 15. april gjennomført til sammen 1032 CAWI-intervjuer med personer 18+ år.