1. Tryg Magasinet

Frykter rekordmange båtulykker

Aldri før har det vært så mange fritidsbåtulykker i Norge som i 2018. Tryg Forsikring vil nå ha obligatoriske kjøretimer i båt for alle som skal føre båter over 8 meter. 

Frykter rekordmange båthavarier

Vi har hatt obligatorisk båtførerprøve siden 2010 i Norge, men det har åpenbart ikke hatt noen effekt. Nå tar vi ett skritt til, og mener at alle som skal føre båt der man trenger båtførerbevis, også må ha et antall kjøretimer i båt samt en praktisk prøve.
Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg Forsikring

Over 12.000 fritidsbåtulykker

I fjor registrerte forsikringsselskapene 12.219 skader på fritidsbåter. Antallet havarier utgjorde over halvparten av skadene. Sammenlignet med tall fra 2013 har antall havarier steget med over 50 prosent.

Norske forsikringsselskaper utbetalte nær 300 millioner kroner i erstatning etter havari med fritidsbåter i 2018.

– Utbetalingene har doblet seg på 15 år, og tallene fra i fjor er all time high. Aldri før har det vært så mange havarier med fritidsbåt i Norge, og aldri før har utbetalingene vært høyere, sier han.

Strengere å kjøre moped enn cabincruiser

Det er mer enn 900.000 fritidsbåter i Norge, og bare siden 2011 har antallet økt med over 150.000. Forsikringsselskapet er bekymret over utviklingen til sjøs og sammenligner med lovverket på veiene. Skal man kjøre moped må en ha omfattende opplæring med pliktig teori og kjøretimer.

– På sjøen ser det ikke ut til at det er så nøye, her holder det med et nettkurs med en avsluttende eksamen. Dette har åpenbart ingen effekt, sier Irgens.

Ulykker for over en halv milliard

Samlet ble det utbetalt erstatning for 540 millioner kroner etter fritidsbåtulykker i fjor. Mange av skadene skyldes grunnstøtinger, og det er ikke å komme forbi at den lange og varme sommeren i fjor medvirket til at mange kjøpte større og dyrere båter.

– Det er et paradoks at moderne båter ofte er utstyrt med avansert elektronikk som skal hjelpe føreren til sikker ferdsel på sjøen. Likevel havarerer norske fritidsbåter som aldri før. Det er også et tydelig tegn på at flere båtførere trenger mer opplæring, sier Irgens.

Ønsker lavere promillegrense

Minst ti av totalt 29 personer som omkom i fritidsbåt i 2017 var påvirket av alkohol, og de siste fem årene har vel 23 prosent av de omkomne i fritidsbåtulykker påvist alkohol i blodet, viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.

Tryg har i lengre tid gått i bresjen for å senke alkoholgrensen til sjøs fra dagens 0,8 promille til 0,2.

– Vi er sikre på at en lavere promillegrense vil gi færre dødsfall til sjøs. Båtene er blitt raskere enn mange er vant til å håndtere, og kombinert med alkohol ser vi at mange får økt risikovillighet og lengre reaksjonstid. Altfor mange alvorlige båtulykker skyldes alkohol og ruspåvirkning, sier Irgens.