Vi oppdaterer systemene våre. Du kan derfor oppleve noe ustabilitet på Min side, Min bedrift og i vår prisberegner. Vi beklager dette.

  1. Tryg Magasinet

Dag Ottos beste tips for et sprekt år

Mange setter seg mål om et mer aktivt liv når vi bikker et nytt år, men det er ikke alltid like lett å gjennomføre. Her er Dag Otto og lege Jan Einar Vaage sine beste tips for å komme i gang!

- Om legene kunne skrive ut trening i tablettform, ville de skrevet ut mye, og de burde ha skrevet ut mye. For det er ingenting som er så bra for helsen som trening, sier Lege i Tryg Legehjelp, Jan Einar Vaage

Han får støtte fra Dag Otto Lauritzen. Den tidligere proffsyklisten er en ivrig ambassadør for fysisk aktivitet, og er ikke i tvil om hvor mye trening betyr for et godt liv.

- Jeg sier det at trening er gratis, bortsett fra kanskje et par joggesko, og så er det den beste medisinen for fysisk og psykisk helse. Ja, psykisk også. Bare det å komme seg ut i frisk luft, prate litt med noen venner, kose seg og bare føle at man blir litt svett på ryggen, gjør noe med hodet vårt.

Jan Einar er enig, og legger til at man aldri er for gammel for å komme i gang, og understreker at det er nettopp de som er kommet opp i en viss alder som bør tenke på å holde helsen ved like.

- Fra du er 40 år mister du ca 10 prosent av muskelstyrken for hvert tiår hvis du ikke trener. Så hvis man er 60, slik som du er, Dag Otto, så skulle du ha mistet 20 prosent av muskelstyrken om du satt stille.

De beste rådene fra legen og eks-syklisten:

  • Det er aldri for sent å begynne. Det er viktig!
  • Vi anbefaler at man er ute og beveger seg og går 50 minutter tre ganger i uken. Man må være litt svett på ryggen, det må være litt fart i det.
  • Ikke glem styrketrening. Dette blir viktigere jo eldre man blir. Utfør styrkeøvelser to ganger i uken. Det trenger ikke være komplisert, gjør enkle øvelser som du mestrer!