Nettsiden vår blir snart enda bedre
Akkurat nå jobber vi med noen tekniske forbedringer av nettsiden vår. Dette kan bety at kjøp av forsikring, melding av skade og Min side/Min bedrift ikke fungerer som de skal. Ingen grunn til panikk  – du vil snart kunne bruke hele nettsiden vår som normalt igjen.

Gode helseråd til ledere i håndverksbedrifter

Spørsmål om helse er en del av hverdagen for mange håndverkere. For å gi ledere noen å sparre med – tilbyr Tryg nå en hjelpetelefon for bedriftskunder.

Med tjenesten Bedriftshelseservice kan du som leder ringe inn og få rådgivning om praktiske helsespørsmål når behovet melder seg.

– Vi ville tilby noe som lederne kunne ha nytte av, et sted hvordet var raskt å få hjelp og støtte, sier Kjersti Drivenes, som er kommersiell leder for helsesatsingen i Tryg Norge.

Hun forteller at ledere ofte kan ha behov for å spørre om små og store helsespørsmål i hverdagen.

– Det er mye å sette seg inn i om sykemeldinger, dialog med NAV, korttids- og langtidsfravær og denslags. Da kan det være nyttig å få praktisk hjelp om så konkrete ting som hvilken type skjema du bør sende, sier Kjersti.

Tilgjengelig utover kvelden

I en travel hverdag er det ikke alltid så lett å sette av tid til å snakke om helsespørsmål i arbeidstiden. Derfor er åpningstidene en viktig del av tjenesten.

– Det at telefonen er åpen til klokken 22 er en stor fordel. Etter klokken fire har ledere gjerne bedre tid til å ringe. Da er det også mulig å ta opp sin egen helsesituasjon og snakke om personlige ting, sier Kjersti.

Denne muligheten til å både få hjelp på vegne av ansatte og kunne snakke om egen helsesituasjon, har blitt godt mottatt av kundene.

– Det er flere enn forventet som har tatt kontakt fordi de har behov for å snakke med noen. Lederne har forpliktelser overfor både familie og ansatte – og det kan være bra å ha noen å snakke med om bekymringer eller egne helseplager, sier Kjersti. 

Mann på jobb

Rask og fortrolig hjelp

Fordi alle som ringer inn er anonyme, er det rom for å ta opp sensitive tema. Tryg får ikke informasjon om hvem som ringer eller hva den enkelte samtalen handler om.

– Fysisk og psykisk helse er like naturlig å ta opp. Kundene får raskt svar, fra helsepersonell med høy kompetanse og mange års erfaring. Og om det er noe de ikke kan hjelpe med der og da, får kundene informasjon om hvor de bør henvende seg videre, sier Kjersti.

Viktig med forebygging i hverdagen

Kjersti Drivenes mener at et økt fokus på helse i hverdagen kan gi positive ringvirkninger for alle parter.

– Bedriftskundene våre er tjent med at de har ansatte på jobb. Hvis vi kan hjelpe dem med god forebygging, vil det være vinn-vinn både for oss og kunden. Her får lederen en person å diskutere problemstillinger med og få hjelp, sier hun.

Bedriftshelseservice er foreløpig i en pilotfase, og pågangen på telefonen de førstemånedene har overgått forventningene. Den gode mottakelsen gjør at Kjersti er positiv til fortsettelsen.

– Vi ønsker å være til stede i kundens hverdag. Da må vi være der med relevante tjenester som dette, sier hun.

Snakk med oss om Bedriftshelseservice